Tv: Tru Calling

Heb jij ook al eens terug in de tijd willen gaan om iets drastisch te veranderen? Tru Davies (Eliza Dushku) wel. Zij zou graag terug willen gaan naar de dag dat haar moeder vermoord was, ze was namelijk aanwezig op de verkeerde plaats en het verkeerde tijdstip. Dit wordt Tru niet gegund. Nee, ze krijgt de mogelijkheid om terug te gaan in de tijd om anderen van dit noodlot te besparen in de serie Tru Calling.

De serie liep van 2003 tot 2005 en heeft in totaal twee seizoenen bestaande uit de pilot en 26 afleveringen. Aan het begin van het tweede seizoen besloot Fox de serie te annuleren, dit was tegen Kerst 2005. Om het netjes af te sluiten breidde Fox er een finale aan maar deze is pas drie jaar later voor het eerst vertoond op Sci-Fi Channel. Nu drie jaar na de laatste vertoning is er besloten de serie uit te brengen op dvd. De box telt acht dvd's voor een prijs van 44,95 euro, voor dit bedrag krijgt de kijker uiteraard de hele mini-serie.

Het verhaal gaat als volgt, Tru, net klaar met haar medicijnenopleiding zoekt werk. Ze komt als afdankertje terecht in een mortuarium. Hier draait ze nachtdiensten en wordt haar hulp ingeroepen door recentelijk afgeleverde lijken. Wanneer ze een schreeuw om hulp krijgt van de ongelukkige wordt haar dag geheel terug gedraaid en moet ze het doen met de beetjes informatie die ze heeft opgevangen uit medische gegvens en dergelijke. Dit is meestal een naam of een plaats van ongeluk. Vanaf hier begint haar onderzoek en vervolgens de taak om de dood te slim af te zijn.

Helaas heeft elke aflevering éénzelfde manier van opbouw. Eerst heeft ze een probleem in haar eigen privéleven, daarna komt er een lijk binnen en wordt er een praatje gehouden met de bezorger vanwaar het lijk komt. Dan heeft Tru de persoon van kwestie gevonden en dan begint haar taak om die  persoon van zijn of haar noodlot te redden. Wanneer dit eenmaal gebeurt is gaat alles goed tot op het laatste moment. Dan blijkt namelijk dat het toch net wat anders in elkaar zit en dan kan ze net op de valreep die persoon redden. Dit vaste schema gebruiken ze in principe bij elke aflevering, iets wat zorgt voor weinig spanning. Helaas, want het concept is leuk en daardoor is het misschien maar goed dat het maar bij 26 afleveringen blijft.

Eliza Dushku heeft haar uiterlijk mee en ze acteert ook niet slecht, ze is een ideale keuze om haar personage te vertolken. Deze vakkundigheid heeft ze wellicht opgedaan uit haar eerdere rollen in Buffy, The Vampire Slayer en Angel. Tru Calling heeft een aantal komische momenten en de personages zijn divers. Het gaat mis bij het script; het is op den duur te voorspelbaar en er zit weinig uitnodiging in om de volgende aflevering te kijken. Met andere woorden,  een bovennatuurlijke dramareeks die je met een gerust hart kunt overslaan.