DVD: The American

Geoge Clooney is een man die menig vrouwenhart sneller doet kloppen. Dat doet hij al jaren en dat zal hij ook nog vele jaren blijven doen. Dit is een man die zelfs wanneer hij oud en versleten is, nog steeds mooi blijft. Een man die van koffie houdt en een vriendin heeft met benen tot aan haar oksels en er zelf ook niet verkeerd uit ziet. Een man dus waarvan Anton Corbijn dacht, "Die moet ik hebben!" En aldus geschiedde.

The American dvd cover

In The American speelt Clooney de rol van Jack, een eenzame wapenmaker en huurmoordenaar die een ware meester is in beide vakken. Als hij in Zweden is, loopt een opdracht daar niet zoals hij gedacht had. Dit is voor hem een cruciaal moment: hij besluit te stoppen met zijn werk. Hij laat zijn contact Pavel weten dat de komende klus zijn laatste zal zijn.

Voor deze laatste klus moet Jack naar een klein Italiaans dorpje om daar onder te duiken. Zijn contact Pavel heeft een en ander voor hem geregeld, maar Jack besluit zijn eigen plan te trekken. In het kleine dorpje raakt Jack bevriend met een priester van wie hij veel leert en ontmoet hij de mooie prostituee Clara. De opdracht waarvoor hij naar Italië moest, komt in de vorm van Mathilde (Thekla Reuten). Hij moet voor deze collega een speciaal geweer maken waarmee zij een opdracht moet vervullen. Hij sprokkelt her en der de benodigde materialen bij elkaar en gaat aan de slag.

The American screenshot

Tijdens het maken van het wapen beseft Jack dat er een manier is om zijn oude leven voorgoed vaarwel te zeggen. Hiertoe moet hij wel afrekenen met een aantal demonen uit zijn verleden. Jack doet er alles aan om eindelijk een ander leven te kunnen gaan leiden. Eigenlijk is hij maar naar één ding op zoek; verlossing.

Corbijn heeft een mooi product neergezet met The American. De film begint weliswaar vrij heftig, maar wordt snel wat traag. De spanning wordt continu opgevoerd tot het uiteindelijk tot een climax komt. Het moet gezegd dat je door de eerste 30 minuten heen moet komen voor de film echt interessant wordt. De film lijkt wat traag aan te voelen en wil niet echt op gang komen. Gelukkig is dit een trucje van Corbijn om de suspense op te voeren. En dat doet hij goed. Je blijft geboeid kijken naar The American en wacht geduldig op de climax. Een knap staaltje werk van 'onze' fotograaf.

The American screenshot 2

Extra's
In de 'making-of' komt Corbijn aan het woord en vertelt hij waarom hij graag met George Clooney samenwerkt. Hij vindt Clooney op z'n best als hij kwaad is, dat heeft hij ook geprobeerd in deze rol veelvuldig terug te laten komen. Verder zie je dat Clooney ook een behoorlijk grappige kerel is, net voor 'action' haalt hij de raarste fratsen uit. Op het moment dat hij er moet zijn echter, is hij de sterke acteur zoals we hem kennen. Ook het schitterende landschap waar de film is opgenomen wordt in deze extra getoond. Dat is voor de fotograaf in Corbijn reden om ook hier talloze foto's te schieten. Het audiocommentaar bij de film kun je beter uit laten staan. De Engelse uitspraak van Corbijn is van een basisschoolniveau en werkt alleen maar op je lachspieren. De 'deleted scenes' zijn stuk voor stuk schitterend en zouden prima in de film gepast hebben. De reden waarom deze het niet hebben gehaald is niet duidelijk.