DVD: The Sorcerer's Apprentice

Nicolas Cage is weer eens te zien in een gezinsfilm. Na de succesvolle National Treasure-films is de Con Air-acteur weer terug waar hij eigenlijk niet helemaal geschikt voor is; Disney-films. In The Sorcerer's Apprentice draait het om, je raadt het al, een tovenaarsleerling. En wie kan de leerling beter begeleiden dan een van de leerlingen van de oude Merlijn zelf?

The Sorcerer's Apprentice dvd cover

Die leerling is Balthazar Blake (Nicolas Cage) een tovenaar die het vak van de echte Merlijn geleerd heeft en zijn leven moet wijden aan het vinden van de Prime Merlinian: een afstammeling van Merlijn die als enige in de wereld een kwade tovenares kan vernietigen. Balthazar heeft zijn handen vol aan het verdedigen van Manhattan tegen allerlei duistere krachten. De kwade tovenares waar Balthazar vanaf wil, is door sommige donkere tovernaars juist een gewilde gast.

De kleine Dave (Jay Baruchel) komt tijdens een schoolreisje per toeval terecht in een gigantische winkel met allerlei vreemde artikelen, daar vindt de eerste kennismaking met Balthazar plaats. De 'oude' tovenaar weet meteen dat dit de kleine jongen is waar Merlijn hem op gewezen heeft. Dave krijgt een ring om zijn vinger die bewijst dat hij de leerling is die Balthazar moet opleiden, al wil hij dit zelf niet echt geloven.

The Sorcerer's Apprentice screenshot

Tien jaar later, als de kleine Dave inmiddels een slimme student Natuurkunde geworden is, komt hij opnieuw in aanraking met Balthazar. Na wat aandringen besluit Dave zijn meester toch te volgen en het pad van tovenaar te bewandelen. Hij oefent zijn nieuwe kunsten met veel vallen en opstaan. Iedere dag gaat het een stukje beter. Hij probeert zelfs een keer een aantal bezems en moppen te betoveren zodat zij de vloer kunnen schoonmaken; een hommage aan Fantasia, een film van Disney waarin Mickey hetzelfde probeert te doen.

De film is voor het hele gezin, zoals zoveel Disney-films. Dan zou je zeggen dat ook volwassenen zich kunnen vermaken, maar niets is minder waar. Het is weliswaar geen slechte film, maar er zit weinig tempo in. Ook de gevechten die de beide tovenaars leveren met hun tegenstanders willen maar niet echt van de grond komen. Nicolas Cage lijkt ook niet helemaal op zijn plek als Balthazar de tovenaar, hij blijft toch een actieheld en kan dat in The Sorcerer's Apprentice, ondanks een aantal heftige strijdscènes, niet tot uiting brengen.

The Sorcerer's Apprentice

Jay Baruchel (Dave) klinkt vaak wat 'zeurderig' en dat gaat snel irriteren, nu komt de beste man uit Canada en wellicht dat het door zijn accent komt. Het is geen personage waarmee je een band opbouwt als kijker. De slechteriken in de film, het blijft Disney, Horvath (Alfred Molina) en Drake (Toby Kebbell) zijn wel echte slechteriken. Goed gecaste acteurs die met hun Britse accent goed eng klinken. The Sorcerer's Apprentice is een leuke film die je op een avondje kijkt waarop je niets te doen hebt. Kinderen zullen steeds vragen waar Harry Potter blijft, volwassenen wachten af totdat Nicolas Cage iemand neerschiet.

Extra's
De extra's op The Sorcerer's Apprentice zijn van goede kwaliteit. De 'making of' duurt maar liefst 20 minuten en neemt je mee in de wereld van Balthazar en Dave en toont hoe de film tot stand gekomen is. Pas dan zie je hoeveel special effects nodig zijn geweest om de verschillende vechtscènes in de film zo realistisch mogelijk weer te geven. Een zeer knap staaltje werk. Als de Fantasia-scène wordt uitgelegd kijk je nog anders naar zo'n scène, leuk om te zien dat de film op deze scène van lang geleden deels gebaseerd is. Daarnaast staat er een verwijderde scène op die leuk is om te zien, maar waarvan je goed kunt begrijpen waarom deze niet in de film is opgenomen. Een extra die niet veel toevoegt, maar erop staat voor vulling.