Jaarlijstjes 2010
De laatste dag van het jaar leent zich prima om de balans op te maken van 2010. Enkele FOK!-reviewers hebben dan ook hun favorieten van dit jaar in een top 5 verwerkt. Boeken, films en muziek komen aan bod.
Namens de gehele reviewcrew een fantastisch 2011 gewenst!
Reviewer: Beaudelaire
1) Scott Pilgrim vs. The World
Wat
een knaller was dit. Bijna twee uur lang een nostalgisch gevoel naar de
tijd van Super Mario en Zelda. Vol met toffe muziek en leuke effecten.
Absoluut een film om op blu-ray te kopen en het geluid vol aan te
zetten, want dat verdient deze film.
2) Toy Story 3
Het is
Pixar weer gelukt om een leuke film te maken. Het zal mij dan ook niks
verbazen als deze film een Oscar wint, want de formule van Toy Story is
nog lang niet uitgewerkt. Ondanks dat er al twee films van waren, is ook
de derde weer van een uitstekende kwaliteit.
3) Rapunzel / Tangled
Waarschijnlijk
word ik helemaal voor gek verklaard, omdat ik deze film boven Inception
heb staan, maar deze Disneyfilm is van een absolute top. Humor, emotie
en prachtige animatie zorgen ervoor dat deze 50e Disney film er absoluut
één is voor in de jaarlijstjes.
4) Inception
Zeker
weten een film van de bovenste plank, het verhaal zit geniaal in
elkaar. Maar toch was er iets, waarin ik teleurgesteld was.
Waarschijnlijk kwam het door de hoge verwachting en wellicht door de
iets te lange speelduur, maar toch kan deze niet ontbreken in de top 5.
5) The Other Guys
De outsider van de vijf. Dubbel gelegen bij deze film. Qua komediefilm was er geen film dit jaar die de humor van The Hangover kon overtreffen, maar deze kwam erg dichtbij.
Reviewer: Bijou
1) Delphine de Vigan - Ondergrondse uren
Ondergrondse
uren is een prachtige roman, anders valt hij gewoon niet te
omschrijven. De wanhoop, eenzaamheid en verdriet van Mathilde en
Thibault zijn zo goed voelbaar dat het niet anders kan dat dit boek je
raakt en meesleept in de neerwaartse spiraal waarin beide
hoofdrolspelers zich bevinden.
2) Jessica Grant - Waar zijt gij, schildpad
Door
de bijzondere personages en de logische onlogische gedachtegang van
Audrey heeft het boek een vertederende humor, die soms de grens van een
glimlach zelfs overschrijdt. Aan het eind van het verhaal valt alles
ineens op zijn plaats, terwijl je als lezer niet echt doorhad dat er wat
op zijn plaats te vallen was. Dit geeft het boek rust en maakt het tot
een zeer geslaagde, unieke roman. Regel numero één betreffende Waar zijt
gij, schildpad: ga hem lezen.
3) Belinda Bauer - Rusteloos land
Door
de uitvoerige beschrijving van de gedachten van Steven en
seriemoordenaar Avery heeft Bauer van Rusteloos land meer dan alleen een
thriller gemaakt. Uit dit boek blijkt een sterk psychologisch inzicht,
dat soms ontroert, dan weer schokt.
4) Rosamund Lupton - Zusje
De
spanning van het verhaal, aangevuld met de emoties die komen kijken bij
rouw en afscheid nemen, zorgen ervoor dat Zusje een prachtig debuut is
geworden, waardoor we hopen dat er meer van dit soort boeken uit Luptons
pen zullen gaan rollen.
Reviewer: Felinux
1) Danielle Trussoni - Het Uur van de Engelen
Trussoni
heeft een perfecte mix kunnen vinden van goddelijke, aardse,
theologische en psychologische elementen. De spanning in dit boek is
continu om te snijden en je zult geen moment verveeld raken bij het
lezen van dit boek. Dit is een zeldzaam goed boek!
2) Carel van der Merwe - Nasleep
Wanneer
je een boek leest, geloof je de verteller eigenlijk altijd blindelings.
Met dit gegeven speelt van der Merwe heel sterk, door je gaandeweg het
boek te laten twijfelen aan de motieven van de hoofdpersoon. Waren de
gebeurtenissen nu echt een ongeluk, of was er opzet in het spel?
Hierdoor kruipt Nasleep onder je huid en laat je niet meer los. Het is
ook nog eens mooi geschetst tegen de achtergrond van het moderne
Zuid-Afrika, dat nog steeds worstelt met de verworven vrijheden voor
zwarten. Akelig goed.
3) Belinda Bauer - Rusteloos Land
Dit
boek over een twaalfjarige jongen die op zoek gaat naar de moordenaar
van zijn oom is meer dan alleen een thriller. Uit dit boek blijkt een
sterk psychologisch inzicht, dat soms ontroert, dan weer schokt. Bauer
maakt op een rustige, maar krachtige wijze de gevoelens en beweegredenen
van de hoofdpersonen duidelijk, zonder daarbij het spanningselement te
verliezen. En dat terwijl er eigenlijk niet echt veel voorvalt in het
hele verhaal en al helemaal niets uitzinnig spannends. Een intrigerend
en knap geschreven boek dus, dat doet uitkijken naar meer van deze
auteur.
4) Alejandro Zambra - Bonsai
Soms
kom je een zeldzaam pareltje tegen dat nog lang door je hoofd blijft
spoken nadat je het hebt uitgelezen. Bonsai is zo'n boek. Met het
simpele gegeven van twee geliefden wiens wegen na enige tijd scheiden
weet Zambra je als lezer helemaal te pakken. Een uniek boek!
5) Jens Lapidus - Bloedlink
Lapidus
werd als Zweed al snel gebombardeerd tot de nieuwe Stieg Larsson, maar
hij is eigenlijk nog beter. Met rauw, realistisch, absoluut niet
literair taalgebruik weet hij echt te boeien en zorgt hij ervoor dat je
als lezer volledig samensmelt alledrie de tamelijk losstaande
verhaallijnen, tot aan de onwaarschijnlijke maar fantastiche climax.
Beter wordt een crime/thriller niet!
Reviewer: MrManiak
Albums
1) Gorillaz - Plastic Beach
Wat een plaat. Helemaal grijs zitten draaien, enorm lekker album.
2) The Black Keys - Brothers
Tsja, nauwelijks motivatie nodig. Relaxen, luisteren, klaar.
3) Konrad Kosselek - My Favorites Sing!
Na de review heen en weer mailen met Konrad, misschien dat dit album voor mij daarom iets specialer is.
4) Arcade Fire - the Suburbs
Door vele recensenten betiteld tot 'cd van 2010'. Zo ver wil ik niet gaan, maar wat een heerlijk schijfje.
5) Slash - Slash
Toffe samenwerkingen, lekkere gitaarritmes, solo's zijn nice, nieuwe sounds voor bekende zanger(es)s(en)... Wauw
Films
1) Paranormal Activity 2
Een
zeer waardig vervolg op PA1. In de bioscoop meerdere malen helemaal de
ziekte geschrokken, de laatste twintig minuten met zweet in iedere holte
zitten kijken. Ben nu ook nieuwsgierig naar deel drie.
2) New Kids: Turbo
Hi-la-rische
film. De humor is zo gitzwart, heerlijk om te zien. Vele running gags,
cameo's en punchlines in een redelijk verhaal. Toch een aanrader als je
de serie ook hebt gezien en van harde grappen houdt.
Net als bij Sint ben ik blij dat de Nederlandse filmindustrie steeds meer begint te leven.
3) Inception
Magische
trip in de bioscoop, terwijl de dvd me minder raakt. De eerste keer
Inception was fantastisch, de tweede keer (ben inderdaad tweemaal naar
de bioscoop gegaan) was nog steeds tof.
4) Sint
Nederhorror met een zwarte piet randje. Geweldig gelachen, gezeik op Amsterdam en de NZ-lijn, toch niet
verkeerd geacteerd. Huub was ook erg tof om te zien (jammer dat je hem
zo weinig zag).
5) Red
Willis, Malkovic, Mirren...
Grote namen, leuk verhaal, ontzettend leuk om te zien. Meer!
Concerten
1) Weird Al Yankovic
Uniek optreden, uniek persoon. HEERLIJK!
2) Alter Bridge
Samen met Yankovic op eenzame hoogte in 2010 op het gebied van optredens. Ik kan niet wachten om ze weer te zien.
3) Kontrust (Live @ Melkweg)
Wat een feest, wat een chaos, wat een gelach. Fantastisch optreden.
4) Slash & Miles Kennedy (Pinkpop 2010)
Twee helden, een podium. Heb je dit optreden niet gezien? Je hebt echt iets gemist!
5) Alphabeat
Concert was wel leuk om te zien, zeker door de zanger die het podium ombouwde tot een circus.
Flops van 2010
1) Halloween 2
Deel
een was door Rob Zombie totaal verneukt, deel twee slaat totaal nergens
op. Mijn god, laat die man wegblijven bij de nog enige goede
filmreeks... Nouja, na Halloween: H20 was het eigenlijk al klaar.
2) Hans Teeuwen & the Painkillers - How It Aches
Ik zie het niet, maar voor velen was het een super-cd. Ik kon me totaal niet vermaken, wat een bagger.
3) Splice
Wat een flop. Slecht verhaal, beroerd acteerspel... WHY!?! 90 minuten die ik nooit meer terug kan krijgen.
4) Avatar
Zei hij dat echt, Avatar een flop?
Ja,
ik zei dat. Het mag dan wel miljoenen in het laatje hebben gebracht,
maar wat een blauwe poep was dit zeg. Langdradig k*tverhaal en... Nee,
ik ga niet meer woorden vuil maken. Helemaal klaar met deze overhypte
film.
5) This Is It / Michael
Zowel
de film als de cd zijn ineens 'super' en 'geweldig' geworden. Zal wel
aan mij liggen, maar beiden zijn ver onder het niveau. Laat die man toch
rusten en stop met het teren op zijn naam, Jacksons!
Reviewer: Pink_Floyd
Albums
1) Yeasayer - Odd Blood
Deze
groeibriljant is door het jaar heen steeds meer indruk gaan maken en
laat een verandering in muziek horen die perfect uitpakt. Sferische en
pakkende nummers die de krochten van je ziel laten tintelen. Puur genot!
2) The National - High Violet
De
uiteindelijke doorbraak van The National is een feit. De band leverde
met Alligator en The Boxer al sublieme platen af, maar door het
materiaal iets minder donker en meer toegankelijk te maken klommen de
heren naar de top. Prachtige, schemerige songs met diepe vocalen om de
herfst en winter te vieren.
3) Band of Horses - Infinite Arms
Nog
zo'n band die al twee heerlijke platen afleverde afgelopen jaren en
consistent een prima derde album verzorgde dit jaar. Ook nu gloreren de
heren in folk-rock met melodie, emotie en meeslependheid. Liedjes die
prima in elkaar steken en over de hele plaat moeiteloos overeind blijven
staan, zelfs na maanden lang draaien.
4) Wolf Parade - Expo 86
Een
hele fijne verrassing in 2010. Indierock met enkele uitspattingen
richtingen andere genres. Electronica en jaren tachtig invloeden zijn
samengesmolten met de puntige en dynamische indierock van de Canadese
band. Het levert een spannende prachtplaat op!
5) Villagers - Becoming a Jackal
Een
droomdebuut van een jonge Ier dat bol staat van de trage folk, jaren
zestig pop en zeer sterk singer-songwriterschap. Melancholieke,
zwaarmoedige teksten die begeleid worden door sobere maar pakkende
muziek. Muziek die je bij de strot grijpt en je langzaam meevoert.
Concerten
1) Prince - Gelredome - Arnhem
Op
Rock Werchter Boutique speelde The Minneapolis Midget goed, maar in het
Gelredome was het subliem. Een greatest hits show om U tegen te
zeggen...heel vaak: U. Met speels gemak wond The Minneapolis Midget het
hele stadion om zijn vingers. Vette funk, rock en blues trokken 3 uur
aan je voorbij. Stilstaan was geen optie, behalve bij het wonderschone
'Sometimes It Snows In April'. Met gemak het beste optreden van het
jaar.
2) Lowlands 2010 - Biddinghuizen
Eigenlijk
een beetje valsspelen, want Lowlands wordt zo een top 5 in 1. Mumford
& Sons waren een genot, The Opposites heersten in de Alpha, The Low
Anthem verzorgden een intiem en heerlijk optreden, Jónsi zette een
hypnotiserende show neer en ook Massive Attack zorgde voor een boel
kippenvel.
3) Tindersticks - Tivoli - Utrecht
Een
huiskamerconcert leek het wel in het uitverkochte Tivoli. Low-tempo,
breekbare, broeierige en intieme luisterliedjes die af en toe behoorlijk
zwartgallig uit de hoek kwamen. Een setlist die oud en nieuw
combineerde liet horen hoe goed de Tindersticks daadwerkelijk waren en
nog steeds zijn.
4) The Gaslight Anthem - Radio City Music Hall - New York
Deze
band zien op het grootste podium ter wereld en zo dichtbij hun
thuishaven zien spelen levert een extra beladen sfeer op. Het
enthousiasme en respect spatte dan ook van de band af toen ze in het
grote Radio City Music Hall in New York aantraden, evenals de ruwe,
onversneden rock die ze produceerden aldaar.
5) John Legend & The Roots - HMH - Amsterdam
Een
fan van John Legend ben ik geenszins, in tegendeel zelfs. Maar met de
covers van oude soul en met The Roots samen op het podium gebeurde er
toch iets magisch. The Roots speelden ontzettend strak, de boodschap van
de nummers komt na al die decennia nog steeds hard aan. Vurig en met
passie werd de setlist gepresenteerd. Een unieke samenwerking die groter
is dan de som der delen. Soul 2.0 rules.
Reviewer: SamuelofSEK
1) Amer
Minimalistisch en gefragmenteerd verhaal uitgewerkt in
een audiovisuele tour de force die qua stijl en thema overloopt van de
beste invloeden uit de Italiaanse en Japanse genrefilms uit de jaren 60
en 70.
2) El secreto de sus ojos The Secret in Their Eyes
Argentijnse
misdaadfilm die begin dit jaar nog de Oscar won voor Beste
niet-Engelstalige film. Kan op de momenten dat het plot net iets minder
aanspreekt terugvallen op een overtuigende cast om de boel levendig te
houden.
3) Shutter Island
Sfeervol en goed uitgewerkt mysterie. Het is alleen jammer dat het wat minder verrast.
4) The Social Network
Regisseur Fincher weet de opkomst van Facebook toch om te zetten in een interessant geheel dat geen minuut verveelt.
5) A Single Man
Regiedebuut van modeontwerper Tom Ford. Gefilmd met veel flair en gedragen door een uitstekende hoofdrol van Colin Firth.
Reviewer: Waterman2012
Albums
1) Shining - Blackjazz
Onnavolgbaar, maar briljant,
zo kun je deze cd omschrijven. Deze Noorse jazzmuzikanten (dus niet de
Zweeds black metal band!) laten horen hoe je jazz, metal en industrial
moet samensmelten tot een opus. De cd bevat tevens een adembenemende
versie van '21st Century Schizoid Man' van King Crimson.
2) Massive Attack - Heligoland
Een
fantastische comeback na zeven jaar stilte en juridische
verwikkelingen. Het album is een groot luistergenot met dit keer
medewerking van o.a. leden van Gorillaz, Portishead en Elbow. Ook de
Jamaicaanse reggae legende Horace Andy is weer van de partij.
3) Arcade Fire - The Suburbs
Ik
blijf een zwak houden voor deze Canadezen. Van alle bands die
tegenwoordig met hordes violen, trompetten en wat nog meer op het podium
rondlopen, blijft Arcade Fire de meest originele. 'The Suburbs' bevat
weer fantastische songs en heeft een lekker rauw randje.
4) Enslaved - Axioma Ethica Odini
Zeer
aangename release van deze black progressive metal band uit Noorwegen.
Hoewel de band sinds haar oprichting in 1991 al enige klassiekers
produceerde, stijgen de heren op 'Axioma Ethica Odini' boven zichzelf
uit. Op deze cd hoor je tal van geniale riffs en gitaarsolo's.
5) Eels - End Times
Wederom
een uitstekende cd van Mark Everett. Hoe mooi deprimerende muziek kan
zijn, liet hij al eerder horen, maar op 'End Times' geeft E. klank aan
de leegheid van de ziel. Dit is het beste album van zijn laatste
trilogie.
Films
1) Kick-Ass
Origineel,
lachwekkend en een fantastische rol van Nicolas Cage! Na jarenlang de
ene na de andere succesvolle superheld op film te hebben gezien, is de
beginnende en zeer knullige nieuwe held, Kick-Ass, een verademing. De
film is gebaseerd op een strip van Marvel Comics, wat het gegeven voor
deze film des te leuker maakt.
2) Red
Niets
ten nadele van Bruce Willis, maar in deze film speelt John Malkovich
weer een schitterende rol. Het is een film met een prima balans tussen
actie en humor. Hier mag best een deel 2 van komen.
3) The Other Guys
Hilarische
film met een van de beste humoristische scènes aller tijden, wanneer
Wahlberg & Ferrell met hun auto bruut op het plaats van delict
verschijnen. Ik heb me ook kapot gelachen om het houten pistooltje van
Ferrell. Dit is gewoon een hele goede komedie.
4) Unstoppable
Hoewel
ik aan het begin dacht, 'nee, niet weer een rampenfilm', boeit deze
film van begin tot eind. De kwaliteit van deze film zit vooral in de
regie en camerabeelden, waardoor het verhaal vrij realistisch overkomt.
5) The Town
Deze door Ben Affleck zelf geregisseerde film
heeft mij aangenaam verrast. Het verhaal zit goed in elkaar en de rollen
worden prima vertolkt. Het is een mooie mix geworden van spanning,
drama en soms keiharde actie.