CD: My Chemical Romance - Danger Days

Na het grote succes van het album The Black Parade is het niet meer dan logisch dat My Chemical Romance met een vervolg komt. Daarom hebben ze het album Danger Days: The True Lives Of The Fabulous Killjoys uitgebracht.

Er zijn van het album al twee singles uitgebracht, SING en Na Na Na [Na Na Na Na Na Na Na Na Na]. En met de tweede begint het album ook. Alhoewel, eerst is er een intro van een halve minuut waarbij een radio-dj een aantal voor mij cryptische teksten uitkraamt. Maar zodra de band begint spelen, klinkt het lekker. Na Na Na is een stevig nummer waarvan het refrein ook in je hoofd blijft zitten. Bulletproof Heart begint rustig waarna er een explosie van gitaristisch geweld op je oren afkomt. Maar deze track vind ik niet echt des My Chemical Romance. Het is een compleet andere sound en de lyrics gaan ook niet over dood en verderf, zoals bij het vorige album juist wel het geval was.

SING is weer een mooie en meeslepende track. Deze begint wederom rustig en dat blijft hij ook gedurende de coupletten. Maar complimenten voor het refrein. De goede combinatie van instrumenten maakt de track compleet. Zanger Gerard Way heeft een krachtige stem, dat hoor je juist bij deze track goed terug. De track S/C/A/R/E/C/R/O/W doet mij in het begin even denken aan I Don't Love You van het vorige album, geen idee of ze het ook hebben gebruikt. Als je het hele album luistert valt dit nummer op, aangezien de hele track niet door Gerard Way alleen gezongen is. De refreinen zijn met een aantal hoge stemmen gezongen, de coupletten doet Gerard wel zelf, maar met een vervormde stem. Het is een rustig nummer zonder al te veel poespas.

Is het een goede plaat? Jazeker. Is het een waardige opvolger van het vorige album? Nee. Als My Chemical Romance-fan had ik graag een album gezien dat dezelfde sound had en soortgelijke lyrics. Nu is het meer een pop/rock-album geworden, alhoewel het hier en daar ook wel rock & roll genoemd wordt. Maar dit album is zeker een pareltje geworden. Het album heeft een hoop verschillende kanten. Met stevige nummers als DESTROYA en tracks als SING om op adem te komen.