Gadget: Pocketbook Pro 602

Lezen
De reader heeft een 6"-scherm waar goed op te lezen valt. Hij is groot genoeg om fijn op te kunnen lezen, en klein genoeg om nog fijn in de hand te liggen, wat voor mij een groot pluspunt is. Ik ben zelf een groot fan van echte boeken, de geur, de historie, noem maar op. Los van het feit dat ik me afvroeg of ik dat wilde vervangen met een e-reader, heb je met deze e-reader niet het probleem wat je met boeken wel hebt: je arm wordt lam na een tijdje, en even later kun je helemaal geen fijne houding meer vinden. Bij de 602 maakt je houding niet heel veel uit daar hij lekker in de hand ligt en je gebruik kan maken van schermrotatie. Of je nu in de stoel zit, op bed zit of ligt, je hebt minder last dan wanneer je een boek omhoog moet houden. Het maakt namelijk niet uit hoeveel pagina's een boek is, de reader blijft altijd even handzaam.

Als je een boek wil openen ga je naar de library-knop in het menu, daar staan alle boeken opgeslagen. Wanneer je een titel in gedachten hebt is het makkelijker om de search-knop uit het menu te gebruiken, zo kan je op titel of auteur zoeken en krijg je gelijk wat je zoekt. Handig wanneer je een hele collectie hebt van dezelfde auteur.

Wanneer je een boek geopend hebt en vervolgens op de OK-knop drukt krjig je alle opties die je nodig hebt. Zo kan je bijvoorbeeld gelijk naar het woordenboek als je een woord niet kent, je kan text-to-speech aanzetten und so weiter. Je hoeft dus niet via omwegen zien te krijgen wat je wil hebben. De Nederlandse text-to-speech werkt nog niet optimaal, maar dit wordt gefixt met een update die binnenkort klaar is. Ik heb daarom de Engelse versie geprobeerd en ben een paar kleine minpuntjes tegengekomen. Na een punt of witregel duurt het naar mijn zin ietsjes te lang voor de stem verdergaat. De stem praat soms ook eventjes ineens heel snel, maar overall is het geen straf om text-to-speech te gebruiken. Je verstaat de stem prima, de stem is niet irritant, het verhaal valt prima te volgen en het is reuzehandig voor wanneer je ogen wat moe zijn of wanneer je gewoon geen zin hebt om zelf te lezen. Ik vind het een waardevolle toevoeging.

Mocht je tijdens het lezen een woord tegenkomen wat je niet kent, dan is er geen man overboord. De 602 wordt namelijk geleverd met een uitgebreid woordenboek, die twintig talen kent.

Het scherm reflecteert niet wat erg handig is omdat je wel licht nodig hebt om te kunnen lezen.  Je kan hem dus ook gewoon meenemen als je met het OV reist o.i.d. zonder dat het je leeservaring benadeelt door vervelende reflecties.

Voor het toevoegen van je eigen boeken is er zoals eerder genoemd Bookland.net welke je gemakkelijk kan bereiken via WiFi. Je kiest jouw netwerk, voert de sleutel in en met één druk op de knop ben je op weg naar Bookland.net waar je boeken kunt zoeken in een uitgebreide collectie. Het enige probleem is dat je niet altijd even goed kan zien wat je aanklikt. De lijntjes zijn lastig te onderscheiden van de achtergrond waardoor ik bijvoorbeeld per ongeluk bij Spaanstalige boeken terechtkwam in plaats van Nederlandstalige. Ook kun je door middel van de bijgeleverde USB kabel in een minuutje boeken van je PC halen en op je e-reader zetten. Een kind kan de was doen.

De batterij gaat met gemak twee weken mee, mits je niet constant WiFi aan hebt staan. Je kan dus makkelijk een vakantie doorkomen zonder dat je de e-reader moet opladen.