Bordspel: Monopoly Revolutions

Gillende ruzie, rondvliegende huisjes en hotels en een eeuwige discussie of de bankier wellicht een greep in de kassa heeft gedaan tijdens een vriendelijk potje Monopoly. Het zijn enkele kenmerken van die typisch Hollandse gezellige spelletjesavonden die in elk gezin met regelmaat plaatsvinden. Met de borrelnootjes op tafel, de televisie uit en met zijn allen rond de tafel is het altijd leuk om een bordspel uit de kast te trekken. Monopoly is één van de favoriete gezelschapsspellen van Nederland en de laatste jaren zagen we al een flink aantal nieuwe varianten van het klassieke spel op de markt verschijnen, zoals De Dam tot Dom editie. Uiteraard weten de makers van Monopoly dat een nieuwe variant van een populair spel altijd wel tot een (bescheiden) succes zal leiden en daarom werd besloten de 75e verjaardag van het spel op te luisteren met Monopoly Revolutions. Toevalligerwijs vlak voor de feestdagen uitgebracht...

Eén van de meest in het oog springende veranderingen in deze nieuwe Monopoly is de vorm van het bord, deze is namelijk rond, waardoor het gelijk niet meer vertrouwd aanvoelt. Ook is de bank, gevuld met dunne bankbiljetjes, vervangen door een electronische bank met een pasjessysteem, 'Algemeen Fonds' is verdwenen, terwijl 'Kans' is vervangen door een digitale variant. Daarnaast zijn er 'zones' toegevoegd aan het bord, zijn er twee nieuwe nutsbedrijven en kun je muziekjes laten afspelen als je op sommige vakken komt. Ondanks deze hoeveelheid aan veranderingen is de essentie van het spel onveranderd gebleven. Door slim te handelen, een flinke dosis geluk en het goed opbouwen van huisjes en hotels moet je je vermogen opbouwen en bij voorkeur je concurrenten failliet laten gaan. Met behulp van 'Kans', krijg je de kans je vermogen uit te breiden of juist te verliezen, waarbij je overigens niet alleen meer risico loopt als je op het vakje van 'Kans' komt; gedurende het spel zul je ook plotseling met een 'Kans' geconfronteerd worden.

De algemene afwerking van deze nieuwe variant is uitstekend te noemen; het bord ziet er solide uit, de huisjes en hotels hebben een veel luxere uitstraling, de pionnen zien er mooi modern uit en de kaartjes zijn lekker stevig. Het enige nadeel aan dit spel, naast dat je het oude vertrouwde bord misschien mist, is het ontbreken van stapels bankbiljetten. Het uittellen van je winsten of het overhandigen van een vermogen aan je concurrenten mist nu elke emotie. Het is een kwestie geworden van je pas in de automaat steken en overmaken. Alhoewel het zeer efficiënt is en de mogelijkheid tot valsspelen behoorlijk vermindert, haalt het gewoon een stukje sfeer uit het spel, een gemiste kans om eerlijk te zijn.

Monoply Revolutions ziet er bijzonder gelikt en solide uit. De vormgeving is goed gelukt en een aantal veranderingen zijn echte verbeteringen. Het is alleen jammer dat er een beetje romantiek verdwenen is uit het spel, mede door het ontbreken van een lekker 'gezellig' gekleurd speelbord. Voor de echte liefhebber van bordspelletjes kan deze variant een leuke toevoeging aan de spellenkast zijn, maar als je gewoon Monopoly in huis wilt hebben, dan ben je beter af met de 'ouderwetse' versie.