Interview: Sterretje aka DJ Tony Star

Heel Nederland heeft de avonturen van acht Hagenezen kunnen volgen in het RTL-programma Oh Oh Cherso. Het is een simpel concept, stuur acht Hagenezen op een vliegtuig naar Chersonissos met een camerateam en kijk hoe ze feesten, zuipen en seksen. Oh Oh Cherso-ster Sterretje, in het echte leven Tony, liet in de serie al doorschemeren dat hij graag muziek draait/maakt. Dan is het ook geen verrassing dat hij nu met zijn eigen single is gekomen. DJ Tony Star is de naam, onlangs heeft hij dus zijn eerste single gereleased 'Two Stars' die hij samen met Mental Theo heeft gemaakt.

Ik ontmoette Tony in zijn stamcafé in Kijkduin, aan het strand dat bezaaid is met sneeuw. Nadat ik mezelf even heb voorgesteld als Thom van FOK! zegt Tony enthousiast dat hij ook regelmatig op FOK! kijkt 'Zeker toen Oh Oh Cherso nog op tv was, ik las vaak de reacties op de show. Ik kon er altijd wel om lachen. En vaak denk ik wel daarbij dan of ik misschien dingen anders moet gaan doen in het volgende deel.'

Hoe is het leven na Oh Oh Cherso?

Hectisch. Het is echt megadruk geworden. Totaal niet erg of zo, maar ik ben voornamelijk bezig met muziek maken, draaien, media en interviews. En zodra we op wintersport gaan, dan zitten we natuurlijk ook weer voor een tijd volgeboekt.

Was je voor Oh Oh Cherso ook al op muzikaal gebied bezig?

Jazeker, voor Oh Oh Cherso was ik ook al bezig met draaien en doen. Ik heb hier bijvoorbeeld in dit café ook nog staan draaien. Ja, dus ik was daar altijd al mee bezig geweest. Jokertje speelt bijvoorbeeld trompet, zo ben ik ook bezig geweest met allerlei instrumenten te bespelen. Ik kan daarnaast ook erg goed het drankorgel spelen.

Heeft de single inmiddels ook al goed gescoord?
Let wel, het interview is gisteren gehouden.

Ik ben gisteren gebeld, met de boodschap dat ik in de top 10 van de download top 100 sta. En als ik dan de strijd aan moet gaan met gasten zoals Ben Saunders en Nick & Simon dan kom ik daar aan als DJ Tony Star met een plaat die al bekend is en dan kom ik zo de top 10 binnen. Daar ben ik gewoon onwijs trots op. Ik heb direct Theo ge-sms't dat we in de top 10 staan. Dat is gewoon helemaal kicken. Meteen bellen die gasten van Radio 538 en Slam!FM je plat daarvoor.

Waarom heb je uiteindelijk besloten om iets met muziek te gaan doen?

Het klinkt misschien een beetje als sentimenteel gezeik. Maar alle dingen die je meemaakt, kun je gewoon verwerken in muziek. Ik heb muziek tijdens het sporten, ik heb muziek tijdens een begrafenis en ik heb muziek bij een bruiloft. Overal waar je bent, hoor je muziek. Bij porno heb je ook muziek, lig je lekker Marvin Gaye te luisteren tijdens de seks en ga je uiteindelijk over in DJ Tony Star en hoppa ga je beuken met dat kind. Maar ik vind het gewoon leuk om wat over te kunnen brengen naar anderen. En zeker nu met de muziekkeuze die ik maak, want ik draai club, house en commercieel. Daarbij met een beetje flair, om de mensen te plagen, om daarna vol gas te gaan beuken.

Ben je alleen een dj, of produceer je zelf ook muziek?

Ik ben nu steeds meer bezig met produceren. Het gaat onwijs goed eigenlijk. Vroeger was het allemaal op low-business en nu zit ik gewoon in de studio. En zo zijn we gewoon lekker bezig daarmee.

Wat is het aandeel van Mental Theo in de plaat?

In Nederland ben je altijd gericht op de platenkoffer, dus je kunt het in één keer overnemen en klaar ben je. Maar ik wilde er een eigen draai aan geven. Ik heb er dus die raps doorheen zitten. Hij had hem zelf al geremaket in 2000. Daar had hij een beetje een club-versie van gemaakt. In die stijl wilde ik dus niet. Ik wilde een plaat dat als ik op kom dat ik meteen ga beuken. Dat mensen denken 'Shit, daar heb je die gast weer met die twee sterren en dan gaat het mis'. En inderdaad, dat is ook de insteek van de plaat. En Theo had dus bedacht dat als je de juiste vocals erbij doet, waarna ik die raps erbij heb gemaakt. Onwijs gaaf om te doen. Het heeft wel twee dagen m'n stem gekost, maar het zit erin. Ik heb zo veel mogelijk van het origineel proberen te behouden, want het is wel een ongelofelijk goede plaat. Maar wel zo dat het 2010 is. En wel een beetje met een Tony Star-flair.

Ben je ook zelf tevreden over de plaat?

Ik sta natuurlijk niet voor niets in de top 10, dus daar ben ik hartstikke tevreden over. We hebben deze plaat in zeer korte tijd in mekaar gezet. Het was natuurlijk na Oh Oh Cherso meteen beuken. Ik heb zo samen met Theo een hoop nachtelijke uren meegemaakt. Ik heb nu een contract getekend bij Cloud9 en de boekingen bij Jan Vis gaan ook steeds maar door. Zeker in het korte tijdsbestek waarin we dit allemaal hebben gedaan, ben ik zeker tevreden over het resultaat.

Kom je in de toekomst met nog meer platen?

Ik heb natuurlijk een contract bij Cloud9. En er komen sowieso nog singles aan van mezelf. Ik ben daarnaast ook bezig met een album. Dat gaat een mixalbum worden waarop we gewoon gaan beuken. Gewoon dat als je hem in de auto opzet, dat je gewoon niet meer je auto uit wilt.

Ga je ook eens een plaat maken met Matsoe Matsoe en/of Jokertje?

Ik zou het onwijs leuk vinden. Misschien komt dat nog als we naar Tirol gaan. Ik heb ideeën zat liggen, alleen DJ Tony Star draaide hiervoor gewoon ook en ik wil niet dat ik continu wordt gelinkt aan Sterretje. Ik heb natuurlijk heel veel voordeel ermee en ben daar onwijs blij mee. En als ik dan als DJ Tony Star kom dan denken mensen gauw dat hij een plaat met Matsoe Matsoe heeft gemaakt. Dan zou ik liever een plaat maken als DJ Tony Star versus Matsoe Matsoe, dat hij gaat MC-en en pompen op de valium voor depressieve mensen en dan gaan we gewoon gas geven.