Blu-Ray: Belle en het Beest

Een paar keer per jaar trekken de slimme marketeers van Walt Disney de kluis met films weer eens open om een bekende klassieker op de markt te brengen. Deze heruitgaves staan altijd binnen no-time in de lijsten met bestverkochte titels en zeker zo richting de feestdagen zijn de dvd's en blu-rays van Disney een gewild cadeau voor in de schoen of onder de boom. Wellicht zijn de 'Classics' van de Amerikaanse firma wel de meest verzamelde dvd's ter wereld, want er is altijd een hoop aandacht voor de re-releases van deze titels. Deze gezellige decembermaand worden we getrakteerd op een titel die op dvd bijzonder slecht verkrijgbaar was en daarom nu waarschijnlijk erg populair zal zijn: The Beauty and the Beast, of in het Nederlands: Belle en het Beest. De titel wordt niet alleen uitgebracht in een blu-ray en dvd-versie, maar ook als combopack, met beide mediadragers in één verpakking.

Belle is een bijzonder knap en pienter meisje, die vooral interesse heeft in boeken en muziek. Dit tot grote teleurstelling van de lokale macho, Gaston, die het liefst zou hebben dat Belle voor zijn spierbundels zou vallen. Gaston heeft geen schijn van kans bij de schone dame, tot het moment dat Belle's vader gevangen wordt genomen door het Beest uit een lokaal en mysterieus kasteel. Belle wil het liefst dat haar vader vrijgelaten wordt en biedt aan om haar vaders plaats in gevangenschap over te nemen. Het Beest gaat akkoord en Belle moet haar intrek nemen in het kasteel. In eerste instantie is Belle bang en alleen, maar ze beseft zich niet direct dat er iets mysterieus aan de hand is. Het personeel en hun meester zijn namelijk betoverd en het lijkt erop dat Belle de enige is die de betovering kan verbreken. De tijd dringt echter, want Gaston en de dorpelingen willen, op verzoek van Belle's vader, Belle gaan bevrijden. Met de hooivorken en toortsen in de aanslag, begint de tijd te dringen.

Muziek, kleur, een lach en een traan en een hoop vrolijkheid zijn de hoofdingrediënten van zo'n beetje elke Disneyfilm. Dat is bij The Beauty and the Beast natuurlijk niet anders. De verhaallijn is in essentie niets anders dan dat een meisje leert dat echte schoonheid van binnen zit. Een mooie les voor jong en oud, maar dan met een prins die in een soort minotaurus is veranderd, een zingende theepot, een vrolijke kandelaar die zich overal mee bemoeit en een mysterieus kasteel. Toch is er iets dat deze Classic onderscheidt van de anderen, namelijk de magie die van het scherm afspringt. Het is dan ook niet voor niets dat Belle en het Beest de eerste en enige animatiefilm die ooit is genomineerd voor een Oscar voor beste film.

Zoals gezegd is dit niet de eerste keer dat Belle en het Beest in de winkels verkrijgbaar is, echter wel voor het eerst op Blu-Ray. Dat betekent voor liefhebbers van detail dat er een hoop te genieten valt bij deze klassieker. Het beeld is bijzonder scherp en de kleuren zijn levendig en fel. Disney heeft duidelijk zijn best gedaan om de aanschaf van de film op Blu-Ray een verantwoorde te maken, want de film ziet er beter uit dan ooit. Ook het geluid, en dan met name de originele soundtrack, is erg verbeterd in vergelijking met de vorige release op dvd.

Ook qua extra's biedt de Blu-Ray een voordeel ten opzichte van de eerdere release; alle 'oude' extra features zijn weer te bekijken, maar er zijn ook twee nieuwe aan de discs toegevoegd. Hoogtepunt van deze extra's is de interactieve 'making of': Onbekende verhalen achter de making-of van Belle en het Beest, waarin je nog meer te weten kom over het maken van de film. Daarnaast is er een nieuw spel beschikbaar, waarbij je bekende figuren uit de film moet zoeken in het kasteel van het Beest.

Belle en het Beest is een magische animatiefilm, boordevol kleur, muziek en natuurlijk een wijze levensles zoals we die van Disney kennen. De release op Blu-Ray is fenomenaal, zowel op het gebied van beeld, geluid als extra's. Als extraatje is er een dvd toegevoegd aan de release, voor als je nog geen Blu-Ray speler hebt of voor op de kinderkamer. Het is te hopen dat alle classics de komende tijd zo'n mooie release krijgen, want het is genieten geblazen. Zeker de aanschaf waard!