Film: LOFT

Film • Geschreven door Martijn van Veen op 15-12-2010 @ 10:14
print 

In 2008 kwam de Vlaamse film LOFT in de bioscopen. Het werd meteen een groot succes en is sinds februari 2009 de best bezochte Vlaamse film. Hiermee streefde LOFT de Vlaamse film Koko Flanel, met onder andere Urbanus, voorbij. Twee jaar later komt regisseuse Antoinette Beumer (bekend van De Gelukkige Huisvrouw) met een Nederlandse remake op de Vlaamse versie. Dit ging echter niet zonder slag of stoot. Tijdens de opnames vielen Antoinette en een cameraman van een steiger. Antoinette hield er twee gebroken armen aan over en de cameraman had een verbrijzelde hiel. Erik van Looy nam de productie een paar dagen over.

Vijf getrouwde mannen delen in het geheim een loft, waar ze stijlvol en in het geheim hun minnaressen kunnen ontvangen. Alles gaat goed, totdat er op een dag een lijk van een jonge vrouw in de loft gevonden wordt. Niemand weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze daar terecht is gekomen. Alleen zij bezitten een sleutel, dus al snel beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze oorspronkelijk dachten.

Nederlands acteur Barry Atsma lijkt tegenwoordig in elke Nederlandse film te zitten. Na Komt Een Vrouw Bij De Dokter en De Storm zit hij ook in LOFT. Wederom zet hij een geweldige rol neer. Dit keer als Matthias, de initiatiefnemer van het hebben van een loft. Naast Atsma spelen Fedja van Huêt (Karakter), Gijs Naber (Zwartboek), Chico Kenzari (Flikken Maastricht) en Jeroen van Koningsbrugge de rol van één van de vijf mannen. Laatstgenoemde is in de film gestopt om een komische noot erbij te hebben. Omdat Jeroen op sommige momenten grappig is, haalt het de spanning uit de thriller. Veelal worden de spannende momenten overschaduwd door de humoristische scènes.

Tegen het einde komt er toch nog een goede spanning in de film en nadert een goede ontknoping. Helaas gaan de makers in dit einde iets te ver door de kijker een paar keer op het verkeerde been te zetten, zodat je het allemaal niet meer volgt na een tijdje. Hiermee verliest de film ook zijn geloofwaardigheid.

 

LOFT is opzich een aardige film geworden met goede acteerprestaties, maar helaas is het geen geslaagde thriller. Mede door de soms overheersende komische scènes en het verwarrende einde is het geen topfilm geworden. De spanning loopt aan het einde erg hoog op, maar dan is het eigenlijk al te laat. De vraag is dan ook wat de Nederlandse versie toevoegt aan de Vlaamse versie van twee jaar terug.




Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

8239 views / 38 reacties
Oorsprong Netherlands, 2010
Regie Antoinette Beumer
Kijkwijzer Vanaf 12 jaar Seks Geweld Angst Discriminatie Drugs- en alcoholmisbruik Grof taalgebruik
Waardering    
User-waardering    
Aantal stemmen    22
Reacties op dit bericht
38  van 38 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Ik ben het niet met het eindoordeel eens. Tuurlijk is het einde wat warrig, maar ik juich het juist toe dat er wat nieuws wordt geprobeerd. Daarnaast zorgt van koningsbrugge dat de film een wat meer eigen karakter krijgt. Hierdoor wordt het niet de zoveelste standaard thriller.

Ik vond hem alsnog ontzettend spannend, en hoop dat er meer van zulke films van eigen bodem worden gemaakt.
man Danny (Administrator) 15-12-2010 @ 11:29 fotoboek homepage
userIcon
Barry Atsma een geweldige rol?
Ik vond 'm in 'de film die niet genoemd mag worden van Reinout Oerlemans' al niet sterk, maar in de Storm was het helemaal hopeloos (was overigens ook een hopeloze kutfilm).
Waarom een Nederlandse remake? Gebrek aan inspiratie ofzo?
man Stefan (Redactie Frontpage) 15-12-2010 @ 12:24 fotoboek no homepage
userIcon
Ik wil het origineel wel zien maar kan m nergens vinden op FTD. Ik heb zowel de storm als KEVBDD en die Dark Water ripoff Zwart Water met Atsma niet gezien. De laatste Nederlandse film die ik heb gezien in de bios was Alles is Liefde.
man Stefan (Redactie Frontpage) 15-12-2010 @ 12:30 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 11:51 schreef decisiveme het volgende:
Waarom een Nederlandse remake? Gebrek aan inspiratie ofzo?
De ervaring is dat films van Belgen hier niet goed werken (alleen die van studio 100) en andersom. In belgië draait nu Zot van A, mag jij raden welke remake van een Nederlandse film dat is.
man Stefan (Redactie Frontpage) 15-12-2010 @ 12:58 fotoboek no homepage
userIcon
Ik ben ook niet dol op Belgische films, ik vond Aanrijding in Moskouw echt vreselijk, maar Loft moet wel te doen zijn origineel denk ikk
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 10:42 schreef humberto.tan het volgende:
[..]


Je hebt meegekregen dat het hier een (volkomen overbodige) remake betreft?
Dus dat betekent dat er niets nieuws wordt geprobeerd? Ik bedoel gewoon dat het anders is dan de meeste thrillers
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 12:24 schreef Stefan het volgende:
Ik wil het origineel wel zien maar kan m nergens vinden op FTD.
Hij ligt gewoon in de winkel, anders.
man Stefan (Redactie Frontpage) 15-12-2010 @ 13:05 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 12:59 schreef Telecaster het volgende:
[..]

Hij ligt gewoon in de winkel, anders.
Dank je Reinout
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 12:48 schreef catwaezle het volgende:
Niet mee eens. Geen mens heeft toch zin om de hele tijd Belgische accenten te horen in een film. Die Belgische versie zou ik daarom nooit kijken, maar deze Nederlandse wel.
Geen enkel probleem mee. Liever de originele Vlaamse versie! We kijken wel vrolijk naar films in allerlei andere talen, maar Vlaams is ineens gek omdat je dan moet luisteren in plaats van ondertitels lezen?
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 12:30 schreef Stefan het volgende:
[..]
De ervaring is dat films van Belgen hier niet goed werken (alleen die van studio 100) en andersom. In belgië draait nu Zot van A, mag jij raden welke remake van een Nederlandse film dat is.

Uhm... Uhm... Alles is Liefde??
man Danny (Administrator) 15-12-2010 @ 17:03 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 12:59 schreef Telecaster het volgende:
[..]

Hij ligt gewoon in de winkel, anders.
staat ook gewoon op usenet. kwestie van goed zoeken
het origineel vond ik echt briljant, deze remake hoef ik niet te zien.
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 17:03 schreef Danny het volgende:
[..]
staat ook gewoon op usenet. kwestie van goed zoeken
Mag je dat wel zeggen van de echte Reinout?
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 11:29 schreef Danny het volgende:
Barry Atsma een geweldige rol?
Ik vond 'm in 'de film die niet genoemd mag worden van Reinout Oerlemans' al niet sterk, maar in de Storm was het helemaal hopeloos (was overigens ook een hopeloze kutfilm).
Nederlandse films zijn per definitie kut
userIcon
Nederlandse remakes van Vlaamse films _!_!_ En vice versa
userIcon
Dit lijkt me dus werkelijk helemaal niks en zoals reeds gezegd, totaal overbodig. Het Vlaamse origineel is geweldig
man Stefan (Redactie Frontpage) 15-12-2010 @ 23:03 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 21:19 schreef ThaTim het volgende:
[..]
Nederlandse films zijn per definitie kut
Karakter vond ik wel erg goed anders. En Zusje.
Ik vond de Vlaamsche versie toch echt heeeeel erg goed. Goed acteer werk, goed verhaal, goede humor, en spanning...nee, ik vind hem geweldig. Heb dus nul komma nul reden de nederlandse versie te gaan kijken....
userIcon
Totaal nutteloze remake dit als je het mij vraagt.
De Vlaamse versie was prima, ik zie dan ook het nut niet om deze ook nog eens te gaan bekijken.
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 21:19 schreef ThaTim het volgende:
[..]
Nederlandse films zijn per definitie kut
Spoorloos?
man Stefan (Redactie Frontpage) 16-12-2010 @ 14:30 fotoboek no homepage
userIcon
Ik ga de Vlaamse versie vanavond lekker met een biertje op de bank kijken.
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 12:48 schreef catwaezle het volgende:
[..]
Niet mee eens. Geen mens heeft toch zin om de hele tijd Belgische accenten te horen in een film. Die Belgische versie zou ik daarom nooit kijken, maar deze Nederlandse wel.
Ik moet echt lachen met je mening en bewijst maar weer eens hoe bekrompen mensen zijn.
Dat de VS een remake maakt, kan ik nog begrijpen, een film dubben is altijd bijna belachelijk en als je ondertitels niet gewoon bent.
Maar als ik jouw mening doorvoer, moet men in de UK elke film minstens een paar keer maken: Engels, Schots, ...
Ik veronderstel dat er ook nog een versie komt in het Fries?
Er is al een beperkt budget in de benelux voor films (grotendeels gesubsidieerd door de overheid) en dan maken we elke films nog eens 2x... is het geen crisis en moeten we niet besparen?
userIcon
Jeroen van Koningsbrugge is nooit grappig, dus hoe kan zijn grappig zijn in deze film de sfeer verpesten? Verder: Nederlandse films
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 12:24 schreef Stefan het volgende:
Ik wil het origineel wel zien maar kan m nergens vinden op FTD. Ik heb zowel de storm als KEVBDD en die Dark Water ripoff Zwart Water met Atsma niet gezien. De laatste Nederlandse film die ik heb gezien in de bios was Alles is Liefde.
toevallig zwart water dinsdagavond gekeken. Niet geweldig Valt tegen
man Stefan (Redactie Frontpage) 16-12-2010 @ 18:08 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 16 december 2010 @ 15:56 schreef miss_bleu het volgende:
[..]
toevallig zwart water dinsdagavond gekeken. Niet geweldig Valt tegen
De trailer was al niet spannend. Sowieso NL films. Maken ze een film over Dik Trom, nemen ze een slank jochie met een kussen onder zn zwempak.
man MrManiak (Eindredacteur Films/TV) 16-12-2010 @ 20:55 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 15 december 2010 @ 21:19 schreef ThaTim het volgende:
[..]
Nederlandse films zijn per definitie kut
Ober, Karakter, Vet Hard (weliswaar een remake, maar toch).

Punt.
userIcon
Totaal overbodige remake...(ik hoop niet dat hier subsidie naartoe gegaan is)
Vlaamse versie is uitstekend.

Oja en Barry Atsma
man Stefan (Redactie Frontpage) 17-12-2010 @ 01:15 fotoboek no homepage
userIcon
Net Loft de Vlaamse versie gezien. Erg goede film. Met subs had het prima hier kunnen draaien.
man Stefan (Redactie Frontpage) 17-12-2010 @ 02:25 fotoboek no homepage
userIcon
Oja, de Nederlandse trailer erachteraan gekeken, alleen die viel al tegen, Loft BE ziet er strak en volwassen uit. Overbodige remake.
Ik vind Barry nog steeds Stijn
man Stefan (Redactie Frontpage) 18-12-2010 @ 13:15 fotoboek no homepage
userIcon
Ik vind Barry nog steeds Wodka Lime.
userIcon
Wat een azijnzeikers hier zeg. Is het een overbodige remake? Misschien wel. Is het nodig dat daar in elke comment over gezeken wordt? NEE. Is het daarbij nodig daarover een comment achter te laten als je de film niet hebt gezien? nogmaals: NEE. Dus doe ff niet.

Ik heb de film gezien en ik vond hem tof Ik heb iig stukken slechtere films gezien, laat ik het zo zeggen. Af en toe was het acteerwerk niet helemaal top maarja ik zie zoveel dat om daar elke x iets compleet op af te wijzen tsja, dan blijft er weinig over om te kijken

Overigens had de Vlaamse versie inderdaad niet gewerkt hier in Nederland. Kan je zeggen onzin, maar dat is gewoon zo. Dat jij hem dan zelf misschien wel zou zien zegt dan verder weinig.
userIcon
Wat was er trouwens verwarrend aan het einde? Mijn vrienden en ik waren geen van allen die mening toebedeeld na het zien van de film.
Vermakelijke film voor (steeds hoger wordende) Nederlandse maatstaven. Klopt wel dat humor spanning eraf haalt, maar moet zeggen dat ik de hele tijd geboeid heb gekeken en het einde prima te volgen vond. De laatste scene was wel een beetje nutteloos, maar verder prima film
38  van 38 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's
Meteen bestellen?



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden