Boek: eBookstick

Het eBook rukt op. Steeds meer mensen ontdekken het gemak van digitaal lezen, of het nu op de iPad is of op een eReader. Met de eBook verdwijnt echter het papieren boek en daarmee de tastbaarheid van het product. Om dat te voorkomen heeft auteur en fotograaf Peter de Ruiter in samenwerking met uitgeverij De Rode Kamer de eBookstick bedacht: een maandelijk uitkomende USB-stick met daarop minstens vijf eBooks rond een bepaald thema.

Inmiddels zijn er vijf sticks uitgekomen: de Wereldmeidenstick met de verslagen van zeven schrijvers over hun bezoek aan projecten van Plan Nederland, de Ruslandstick met vijf boeken van Moskouverslaggever Peter d'Hamecourt, de Managementstick met vijf managementboeken, de Vakantiestick met vijf reisboeken en de Moordstick met vijf thrillers van Zweedse misdaadauteurs. Op veel sticks zijn daarnaast extra's te vinden als foto's en extra eBooks die niets met het thema te maken hebben.

Zelf heb ik de Moordstick mogen bekijken en wat opvalt is de verpakking. De 64 Mb grote memorystick is verpakt in een leuk metalen doosje. De boeken op de stick zijn: De fatale tweeling van Horst Eckert, Terreur en De duiker van Håkan Östlund, De verlossing van Karin Alfredsson en De schaduw van een groot man van Björn Sundell. Ook zijn er twee bonusboeken te vinden: Beelden van Birma - een fotoboek van Peter de Ruiter - en De voetbalbelofte van Jeroen Siebelink. Het fotoboek is in PDF-formaat te bekijken, alle andere boeken zijn in het ePub-formaat. De boeken zijn niet voorzien van een lees- en/of kopiëerbeveiliging, wat inhoudt dat je ze moeiteloos kunt kopiëren naar bijvoorbeeld je eReader, iPad of andere computers. Op de stick staan naast de eBooks tot slot ook nog wat aanvullende informatie over de eBooksticks in het algemeen.

De literaire thrillers mogen dan niet van de meest bekende schrijvers in Nederland zijn; de verhalen lezen prettig weg. Ik heb me in ieder geval vermaakt met het boek van Eckert. Ook de prijs van de stick valt in vergelijking met de inhoud niet tegen: zeven eBooks voor nog geen twintig euro is niet veel geld, zeker niet als je in je achterhoofd houdt dat een aantal van de individuele boeken voor een tientje per stuk bij bol.com te verkrijgen zijn. De Moordstick levert in ieder geval voor het geld wat je ervoor neer moet leggen een lange tijd leesplezier op.

De eBookstick is een leuk initiatief met een aangenaam prijskaartje. De keuze om iedere maand een stick met een bepaald thema uit te brengen zorgt ervoor dat er altijd wel een stick is die een liefhebber van digitale boeken aanspreekt. Het is vooral een aardig cadeau voor als je iemand met een eReader alsnog een tastbaar presentje wilt geven. Het wachten is nu nog op de stick die gevuld kan worden met boeken naar eigen keus. Helaas zal dat gezien de discussie rond rechten op en de distributie van eBooks nog wel een tijdje duren...

Meer informatie over de verschillende sticks kun je vinden op www.ebookstick.nl