Film: The Other Guys

In een explosieve openingsscène spatten detectives Danson (Dwayne Johnson) en Highsmith (Samuel L. Jackson) van het scherm. Danson en Highsmith zijn de populaire politieagenten van de stad en krijgen aandacht in overvloed. Maar als ze door een dom ongeluk hun politiewerk niet kunnen vervolgen, wordt er gezocht naar twee opvolgers voor het straatwerk. De andere detectives, oftewel The Other Guys, Allen Gamble (Will Ferrell) en Terry Hoitz (Mark Wahlberg) zijn partners en vooral Hoitz heeft interesse om het werk over te nemen. Gamble is daarentegen meer geïnteresseerd in het papierwerk dan in de actie op straat.

Een ander bijkomstig probleem is dat de partners niet echt de populairste twee van het politiebureau zijn. Allebei worden ze nog steeds achtervolgd door fouten uit hun verleden. Maar als ze op een zaak stuiten, waarin de rest van de agenten weinig interesse heeft, kunnen ze hun reputatie nog enigszins redden. Helaas loopt niet alles volgens plan.

Voor The Other Guys is enorm veel promotie gemaakt. Zo verschenen Wahlberg en Ferrell tijdens afleveringen van Big Brother, America's Got Talent en Jersey Shore in beeld om hun film populair te maken. Waarschijnlijk heeft dit zijn vruchten afgeworpen, want de film is in Amerika een groot succes geworden. De film haalde in het openingsweekend 13 miljoen dollar binnen en stootte Inception van de nummer 1 in de box office. Ondanks de promotie speelt ook mee dat de film een erg goede komediefilm is. Ferrells typische one-liners zitten er natuurlijk weer in en dat zorgt voor veel flauwe grappen, maar deze slaan wel aan. The Other Guys is eigenlijk een parodie op alle politiefilms, natuurlijk gaat er erg veel mis, maar juist dát is het humoristische aan de film. Helaas gaan de makers op sommige momenten iets over-the-top, vooral aan het begin, wanneer Danson en Highsmith een dom ongeluk overkomt.

Mocht je Will Ferrells humor niet leuk vinden en heb je niet dubbel gelegen bij bijvoorbeeld Step Brothers of Anchorman (beide geregisseerd door Adam McKay, tevens de regisseur van The Other Guys), dan ga je deze film ook niet grappig vinden. Ferrell doet namelijk nog steeds hetzelfde kunstje en dat is flauwe grappen maken. Tegenspeler Mark Wahlberg zorgt iets minder voor de komische noot. De chemie tussen de twee is niet op z'n best, maar wordt niet ergerlijk in beeld gebracht. Wel verheft Wahlberg in de film erg vaak zijn stem door te schreeuwen, dat gaat op den duur wel irriteren. Toch acteert hij beter dan in The Happening, maar is het Ferrell die het komische hoogtepunt is in The Other Guys.

Een combinatie van Police Academy en Lethal Weapon, zo kan The Other Guys wel genoemd worden. De humor blijft subjectief, maar deze film is erg grappig. De combinatie Wahlberg en Ferrell is erg onwaarschijnlijk, maar pakt toch wel goed uit. Ondanks dat Wahlberg vaak schreeuwt, acteert hij niet ergerlijk. Ferrell pakt de komische hoofdrol in een film die één van de betere komedies van 2010 genoemd mag worden. Mocht je Ferrell totaal niet grappig vinden, dan mag je wel een ster van het eindoordeel aftrekken. De film leunt qua humor erg op Ferrells schouders.