Concert: I Am Kloot in Tivoli

I Am Kloot zit in de lift, en al helemaal in hun thuisland Engeland. De band uit Manchester ontving dit jaar voor hun nieuwe plaat Sky At Night een Mercury Award nominatie. Zoiets zet je op de kaart blijkbaar, want gisteren waren er in het Utrechtse Tivoli zelf fans uit Manchester over komen vliegen om het optreden te zien. De Mercury nominatie zorgt er in Engeland namelijk voor dat shows binnen no time zijn uitverkocht of dat tickets voor hoge prijzen doorverkocht worden. Het loont dan zelfs de moeite om naar Nederland af te reizen. Maar ook hier is de band steeds populairder aan het worden, want ook Tivoli was helemaal uitverkocht.

De laatste release Sky At Night zal daar zeker aan bijgedragen hebben, gezien de kwaliteit van de muziek op de plaat. De inhoud van dit album kwam dan ook veelvuldig terug gedurende het concert, maar I Am Kloot is wel een band die graag zijn hele historie voor je uitrolt. Zo werd het een avond die laveerde tussen Natural History uit 2001 en Sky At Night uit 2010, en alles daar tussen in. Bijna een decennium aan I Am Kloot materiaal samengevat in ongeveer 2 uur.

Die 2 uur waren voor de toehoorders goed bestede tijd, I Am Kloot weet namelijk net als op de plaat te overtuigen. De band maakte een enthousiaste indruk en het contact van John Bramwell met het publiek was luchtig en humoristisch. Dit in tegenstelling tot de onderwerpen die het merendeel van de tracks aansnijden. Bramwell kondigde dan ook meermaals aan dat een nummer over drank, drank en nog meer drank ging, maar ook over liefde en de bijbehorende miserie die kan ontstaan.

Het geluid was prima afgesteld en de melancholieke inslag in de stem van Bramwell kwam duidelijk over, al werd hijzelf en een groot deel van het publiek wel geïrriteerd door een aantal gesprekken achter in de zaal. Bramwell zelf vroeg tot tweemaal toe of mensen hun kop dicht konden houden achter in de zaal.

Ondanks dit kleine minpuntje maakten de Manchurians er een topavond van; maar liefst 22 nummers brachten ze ten gehore waaronder publiekslievelingen als 'Storm Warning', 'Twist', 'Proof', '86 TV´s' en 'One Man Brawl'. Ook de opener 'Northern Skies' bleek populair en werd nogal vaak aangevraagd (ook al was dit de opener). Prachtige recente nummers zoals 'Fingerprints', 'To The Brink' en 'Moon Is A Blind Eye' werden voortreffelijk voorgedragen en de duistere sfeer die de liedjes uitademen wasemde door de zaal. I Am Kloot is een genot om naar te kijken en luisteren live, een mix van goede muziek en een erg sympathieke band die de bijpassende sfeer erg goed neerzet in een zaal.

Foto's en tekst: Joost Melis

Setlist:

1.       Northern Skies