CD: Madrugada - Industrial Silence Deluxe Edition

Madrugada was geen band die echt doorgebroken is, maar meer tussen bekend en onbekend in hing, alhoewel de alternatieve rockformatie in Noorwegen en in ons land toch redelijk wat bekendheid vergaarde. Helaas moeten we een verleden tijd gebruiken aangezien de band eigenlijk niet meer bestaat. Juli 2007 werd gitarist en liedjessmit Robert Burås dood in zijn woning gevonden, hij werd 31 jaar. De band bracht in 2008 het laatste self-titled album uit en zo stierf met Burås ook de band. Zonde want Madrugada was een uitermate talentvolle groep die pracht en kracht met elkaar kon bundelen.

Van de debuutplaat, Industrial Silence, is nu een Deluxe Edition uitgekomen, een dubbelaar met op disc 1 het originele maar remasterde album en op Disc 2 een fijne collectie vroege en onbekendere nummers van het Noorse ensemble. Veel Madrugada-liefhebbers zullen het er over eens zijn dat Industrial Silence de beste plaat van de band is (al komt The Nightly Disease dichtbij) en persoonlijk vind ik het één van de mooiste albums die ooit gemaakt is. En die stem van Sivert Høyem, om kippenvel van te krijgen.

De sfeer die de groep neerzet is fenomenaal: een hele plaat vol drukkende, intense, duistere, opwindende en grimmige, maar ook ingetogen liederen. De geesten van Nick Cave, Tindersticks, 16 Horsepower, Leonard Cohen en The Doors zweven subtiel door de muziek heen. 'Vocal' zet al meteen een glas vol melancholiek voor je klaar en blijft constant uit dit vaatje tappen. De spanning in 'Beautyproof', de sturm und drang van 'Higher', de desolate sfeer van 'Sirens' en de hypnotiserende klanken van 'Strange Color Blue' en de occulte klanken in ´Salt´ zijn slechts een steekproef van de hoge kwaliteit van deze plaat. Aangezien de het origineel in 1999 verscheen is het effect van de remaster niet overduidelijk, al klinkt er iets meer diepte in de plaat door.

Het kadootje van deze uitgave is de bonusdisc, gevuld met maar liefst 18 tracks uit het verleden van Madrugada. Bestaande uit materiaal van de eerste EP´s van de groep alsmede niet eerder uitgebrachte demo´s en live-uitvoeringen. Het oude 'Wheelchair' klinkt nog als 16 Horsepower, de live demo versie van 'Sweet Simone' is een kale, serene en heerlijke uitvoering en ook de demo van 'Shine' uit 1996 is niet verkeerd, een tikkeltje trager nog dan het origineel. Madrugada bewijst op de bonusdisc al van uitzonderlijke kwaliteit te zijn, de demo's klinken al veelbelovend en de kwaliteit blijft in elke versie overeind.  Een topplaat die in deze Deluxe Edition nog een tikkeltje lekkerder wordt.