DVD: Shutter Island

Scorsese en Di Caprio zijn al tijden een gouden duo. 'The departed' en 'Gangs of New York' werden beide zeer goed ontvangen, zowel door critici als door het bioscooppubliek en zelfs het iets mindere 'The aviator' weet nog een 7.6 te scoren op IMDB. Dat belooft wat voor hun jongste samenwerking Shutter island die in Nederand nu op dvd verschijnt.

In Shutter Island speelt Leonardo di Caprio de rol van Teddy Daniels, een U.S. marshal die samen met zijn partner Chuck Aule gevraagd wordt af te reizen naar een eiland waarop zich een mysterieus ziekenhuis bevindt om een ontsnapte patiënte terug te vinden. Eenmaal aangekomen op het eiland ontdekken Daniels en zijn partner dat de doktoren op het eiland er wel erg dubieuze praktijken op na houden. En de zoektocht naar de vermiste patiënte wordt zo ook een persoonlijke strijd van Daniels tegen de doktoren -waaronder een prima bijrol van Ben Kingsley-, die helemaal niet aan zijn onderzoek lijken mee te willen werken. Wanneer de communicatie met het vasteland verstoord wordt door een storm, ontdekt de kijker samen met Daniels eindelijk het ware geheim van Shutter Island.

Het verhaal van Shutter Island, gebaseerd op een roman van Dennis Lehane, die ook Gone Baby Gone en Mystic River schreef, is een goed verhaal, maar het is niet buitengewoon bijzonder. De film zelf was dan waarschijnlijk ook een middelmatige mystery-thriller geweest als de hoofdpersoon door iemand anders was gespeeld dan Leonardo di Caprio. Wat een wonder dat die man na Titanic en het geflopte 'the Beach' nog het imago van hunk heeft weten af te schudden, en zich heeft ontpopt als een echte karakter-acteur. Ook in Shutter Island laat DiCaprio zich weer van zijn beste kant zien. Hij draagt de film echt, als kijker ga je volledig mee in Daniels' zoektocht en ben je net zo verbaasd als hij wanneer de ontknoping volgt. Ook de rest van de cast weet het verhaal goed te ondersteunen. We noemden al Ben Kingsley als één van de doktoren van de instelling, maar let vooral op de fantastische bijrol van Jackie Earle Haley, die we kennen als Rorsach uit 'Watchmen'. Conclusie is dat Scorsese wederom een zeer goede film heeft afgeleverd, die het niet zo heel goed gedaan heeft in de Nederlandse bioscopen. Maak dat onrecht goed en ga deze film zien op dvd!