Evenement: Parkpop 2010

Parkpop 2010. De 30e editie van het grootste gratis festival van Europa. De Parkpop-organisatie gaf aan er een feestje van te zullen maken en wat mij betreft is dat goed gelukt. Het weer werkte hier in ieder geval goed aan mee. Met het kwik oplopend tot rond de 30 graden was het de warmste Parkpop van de afgelopen vijf jaar. Een groot aantal van de 250.000 bezoekers maakte hier optimaal gebruik van door in zwemkleding te gaan liggen zonnen. Ondanks de ophef rondom Snoop Dogg en Beenie Man is het de organisatie toch gelukt een mooie line-up voor het festival neer te zetten.

Voor mij is één van de grote voordelen van Parkpop dat ik mijn kaartje niet kan vergeten, maar dit hoeft blijkbaar niet te betekenen dat ik geen vertragingen op kan lopen (iets met kapotte fietsen). Hierdoor miste ik helaas de optredens van Alphabeat en de Popopopops, waar ik erg nieuwsgierig naar was.

Parkpop 2010 door Bram Muller
Alphabeat

Eenmaal aangekomen, was ik gelukkig nog net op tijd voor een deel van het optreden van Admiral Freebee. Dat is zo'n band die vaak op festivals staat, maar die ik om de één of andere reden nog niet eerder had gezien. De frontman van de band was het op zijn eigen, welbespraakte manier niet eens met het weigeren van Snoop Dogg en Beenie Man. Toen ik aan kwam lopen kreeg ik een deel van zijn verhaal aan het publiek nog mee: "Homo's moet je vermoorden en Snoop Dogg mocht niet komen, omdat hij niet open en vriendelijk is. Nou ik ben ook niet open en vriendelijk, want ik drink 's ochtends heel erg veel koffie. En als ik dan 's avonds thuiskom laat ik mijn vriendin neuken, het liefst van achteren en het liefst ook nog door een neger. Dit is voor Snoop Doggie Dog. Ik ben ook niet zo open en vriendelijk!". Hierna ging de band verder met het nummer 'Rebound love'. Ook de nummers 'ever present' en 'Oh darkness!' kwamen nog aan bod. Ik heb dus niet het hele optreden mee kunnen maken, maar wat ik hoorde vond ik erg goed. Ik vond het optreden niet erg energiek of interactief met het publiek, maar gezien de hitte kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen. Al met al een leuke binnenkomer voor mij.

Toen het optreden van Admiral Freebee afgelopen was, ben ik doorgelopen naar het optreden van de band Ska Cubano. De omschrijving die in het programmaboekje stond raakte de kern precies. Rustige ska met een duidelijk Caribische invloed. Het podium was gevuld met een hele serie artiesten, die het publiek vermaakten met muziek die erg toepasselijk was bij het weer. Een groot deel van het publiek danste mee op de klanken van de muziek, onder andere het nummer; 'Ska Che' "Parkpop, have you heard of Che Guevara?" Hiermee de Cubaanse roots nog eens extra benadrukkend.

Parkpop 2010 door Bram Muller
Ska Cubano

Na deze bands en het rondlopen op het festivalterrein heb ik een tijd een rustpauze ingelast in de schaduw met heel veel water. Over de temperatuur zul je mij niet snel horen klagen, maar onder een boom uit het zonnetje was een welkome afwisseling.

Parkpop 2010 door Bram Muller

Zoals eerder genoemd was deze editie van Parkpop een jubileumeditie en dat moest gevierd worden. Halverwege de dag was hierom een heel scala aan Haagse artiesten uit de kast getrokken die de afgelopen weken een eigen versie van het bekende lied "achter de duinen" hadden ingestudeerd. Over de drie podia verdeeld werd het nummer ten gehore gebracht. Zelf stond ik bij het middelste podium waar onder andere leden van de bekende band Golden Earring aanwezig waren. Op schermen naast het podium kon je tegelijkertijd de artiesten op de andere podia bekijken. Het publiek werd actief betrokken bij het ongeveer 15 minuten durende nummer, wat zorgde voor een leuke en actieve sfeer.

Hierna met mijn vriendin over de festivalmarkt gewandeld, waar voor de liefhebbers ook wolvenshirts te koop waren. En onder andere een tijd gekeken bij "de hiphop hangout" waar het Nederlands kampioenschap breakdancen werd gehouden. Ook werden daar vlak naast allerlei dans-workshops gegeven op een hiervoor bestemd klein podium.

Om 19.30 uur was het tijd voor Danko Jones die het net als Admiral Freebee niet eens leek te zijn met het uitsluiten van Snoop Dogg (die overigens nog wel in het programmaboekje vermeld werd als zijnde aanwezig). "Fucking motherfuckers Parkpop kicking Snoop off! But I will make up for it, I'll swear all night long and normally I dont smoke pot or drink alcohol, but tonight i'll smoke a big joint and get drunk in tribute to Snoop Dogg". Vervolgens was Danko Jones, gehuld in een Nederlandse vlag als cape, ook wat positiever door Holland zijn tweede thuis te noemen. Nadat hij het enthousiaste publiek wat toonladders liet meezingen, speelde de band onder andere de nummers 'Forget my name' en 'First date'. Het klonk allemaal erg goed en ik heb er dan ook van genoten.

Parkpop 2010 door Bram Muller
Danko Jones

Ik probeerde nog het laatste kwartier van Alpha Blondy mee te pakken, maar dit lukte helaas niet. Het viel me nog wel op dat de sfeer daar erg chill en zeer positief was. De volgende keer dat ik een keuze zal moeten maken tussen Danko Jones en Alpha Blondy, zal ik in ieder geval voor Alpha Blondy kiezen.

Als afsluiter stond Nena op het programma. Voor mij duidelijk het hoogtepunt van de programmering. Opkomend met het nummer dat de toepasselijke titel "made in Germany" draagt, zat de sfeer er meteen goed in. Een hoop mensen dansten en zongen mee met alle nummers. Het nummer 'ich bin hyperaktiv' was toepasselijk, gezien het vele rennen en springen van de toch al op middelbare leeftijd zijnde Duitse zangeres. De bekende meezingers '99 luftballon' en 'Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann' ontbraken gelukkig niet. Met als afsluitende opmerking "Ich liebe Holland" maakte de band nog een buiging naar het publiek en was Parkpop 2010 afgelopen.

Parkpop 2010 door Bram Muller
Nena

De sfeer gedurende het hele festival was gezellig en vriendelijk. Mensen van de organisatie wisten mij ook te vertellen dat er vrijwel geen enkel incident te melden was. Ook de mensen van de EHBO waren in hun nopjes, aangezien blaren behandelen ongeveer het ernstigste is wat ze op zondag 27 juni 2010 hebben meegemaakt.

Ik weet niet hoe het voor anderen was, maar voor mij was dit één van de leukste edities van Parkpop die ik tot nu toe heb meegemaakt. 26 juni 2011 staat voor mij in de agenda als Parkpop 2011. Hoe denken jullie erover?

Bekijk ook de fotoreportage op pagina's 2 en 3.

Tekst: Steven Prinsen
Foto's: Bram Muller