Film: The Twilight Saga: Eclipse

Eén van de populairste tienerfilms van dit moment is ongetwijfeld de nieuwste Twilight: Eclipse. Vele gillende meisjes (en wellicht jongens) wachten al maanden op de release van het derde deel uit de vampierenserie, gebaseerd op de boeken van Stephenie Meyer. Dat de verfilmingen van haar boeken populair zijn, bleek onlangs al uit de MTV Movie Awards. Toen sleepte de cast vijf awards in de wacht, onder andere voor Beste Film, Beste Actrice en Acteur en voor de Beste Filmkus. Acteur Robert Pattinson won ook nog een award voor Beste Wereldwijde Superster.

Aan het einde van deel 2 (New Moon) kwam de grote GTST-achtige cliffhanger: het huwelijksaanzoek van Edward (Pattinson) aan Bella (Kirsten Stewart). In het derde deel gaat het verhaal verder en moet ze haar keuze maken tussen vampier Edward en weerwolf Jacob (Taylor Lautner). Naast het liefdesdilemma wordt vampierenland ook nog eens opgeschud door een opkomend leger van vampieren en zit de wraakzuchtige Victoria nog steeds achter Bella aan. Als dat nog niet genoeg is, wordt de eeuwenoude strijd tussen de vampieren en de weerwolven steeds heviger.

In de voorgaande films, vooral deel 1, was het de liefde die de hoofdlijn van de film bestreek. De actie van vampieren kwam nog niet goed naar voren, maar dat maakt Eclipse helemaal goed. Het derde deel is grauwer, maar tegelijkertijd ook kleurrijker. De film bevat meer actiescènes met vampieren en weerwolven en beantwoordt vele vragen die door vorige films open lagen (waaronder de keuze tussen Jacob en Edward). Ook lijkt het alsof actrice Stewart (Bella) meer straalt in de film. In voorgaande films had ze meer een angstige blik, maar nu begint ze meer te lachen. Eclipse bevat meer humor dan de voorgangers en dat komt goed aan.

Stewart bekent zelf in een interview dat New Moon meer een praatfilm is geworden en het derde deel gaat inderdaad meer de actiekant op. Er zit een goede balans in tussen humor en actie. Ook collega-acteurs Lautner en Pattinson zetten goede rollen neer. De strijd tussen Edward en Jacob is goed geacteerd en komt natuurlijk over.

Het derde deel van Twilight is een goede film geworden. De balans tussen humor en actie werkt goed en is geen moment saai. Pré is wel dat je deel 1 en 2 gezien hebt, omdat het verhaal anders aan je voorbij gaat. Deel 4 (Breaking Dawn) zou eigenlijk het laatste deel moeten zijn, als we de boeken volgen, maar de film wordt in tweeën geknipt. Iedereen weet dat dat meer geld opbrengt en daar zal het uiteindelijk ook om gaan, maar als de films de stijgende lijn voortzetten, is daar helemaal niks mis mee.