CD + Interview: Negativ - Negativitijdperk

Vorige maand werd het album van Negativ op de markt gebracht. De rapper, die eigenlijk Maurits Delschot heet, ging van zero naar hero. Vroeger een moeilijk opvoedbare jongen, nu rapper en acteur. Negativ kan namelijk niet alleen goed spitten, in de film Bolletjes Blues vertolkt hij de hoofdrol. Ook heeft Nega een radioshow op Juize FM. Een echte duizendpoot dus. FOK! beluisterde zijn cd en had zelfs een e-mail-interview met Negativ!

Allereerst de cd, genaamd Negativitijdperk. Het hoesje bestuderend valt al snel op dat Negativ er niet alleen voorstaat. Onder andere Lange Frans en Ebon-E helpen de Amsterdammer een handje op zijn eerste album. De cd is een combinatie van gevoelige en agressieve raps, en een enkel grappig nummer. Nega rapt over zijn jeugd, de foute dingen die hij heeft gedaan en over zijn crew. Uit de meeste tracks blijkt dat muziek de redding van Negativ is geweest. Als hij de mic niet had ontdekt, liep hij nu nog coke te dealen in Amsterdam-Oost.

Bij alle tracks valt de beat op, die mij best wel origineel en uniek in de oren klinkt. De raps zijn vaak hard en met een geluidseffectje hier en daar klinkt Negativitijdperk prima geproduceerd. Nega zegt zelf dat hij geen Tupac is, maar toch gangster genoeg om de wereld wat te leren over het leven van de straat. Stoere praat in "Je Weet Niet Wie Ik Ben" en een geinig deuntje in "Pimp72", Negativ draait er zijn hand niet voor om. Met Negativitijdperk levert hij een gevarieerd album af. Het enige minpuntje is dat veel van de raps wel hetzelfde onderwerp hebben, en het optreden van Sat-R-Day op "Lukt Je Toch Niet". Zeg nou zelf, wanneer scoorden deze mannen hun laatste hit? Steelo is de enige track die ik me kan herinneren, en toch zingen ze over europese hits en hoe hot ze zijn. Maar goed, daar kan Negativ niets aan doen. Vier sterren zijn wel op zijn plaats voor Negativitijdperk!

Label: Pias Releasedatum: 27 maart 2006 Waardering:

Op de volgende pagina vind je het interview dat FOK! had met Negativ!