DVD: IC - Seizoen 2

Sinds enige weken zendt RTL5 het derde seizoen van de ziekenhuisserie IC uit. Een veeg teken, want het derde seizoen was eigenlijk ooit gemaakt om hoge kijkcijfers te halen op het hoofdkanaal RTL4. En dat is niet het enige, want vanwege de tegenvallende kijkcijfers leek het er zelfs op dat de serie na het tweede seizoen definitief van de buis zou verdwijnen. Gelukkig voor de fans besloot RTL de serie een nieuwe kans te geven op RTL5. Strengholt Media springt daar handig op in door het tweede seizoen nu uit te brengen op DVD.

Promosite

Het genre ziekenhuisserie is in Nederland altijd ondergewaardeerd geweest; niet zozeer omdat ze er niet waren, maar het bleef altijd een beetje hangen in de soapwereld (Medisch Centrum West en Onderweg naar Morgen). In IC (afkorting van Intensive Care) volgen we namelijk het personeel van de gelijknamige afdeling in het Aletta Jacobs Ziekenhuis. Onder leiding van medisch hoofd Thijs Vermaas (Mark Rietman) zien we hoe de leden van zijn team elke dag weer geconfronteerd worden met de moeilijke beslissingen en persoonlijke drama's van een Intensive Care. Daarnaast kampen de individuele dokters en verplegers ook nog met hun persoonlijke problemen. In elke aflevering staat een enkele patient centraal waar wat bijzonders mee aan de hand is. En bij elke patient is er eigenlijk wel een dilemma. Moet je een kinderverkrachter alle mogelijke zorg verlenen? En hoe anders behandel je een patient als deze een bekendheid is?

Promosite

Het knappe van de serie IC is dat het nergens soap-achtige vormen aanneemt. Ook al krijgen de persoonlijke ontwikkelingen van de medewerkers en hun onderlinge band redelijk veel aandacht, de meeste tijd wordt toch wel besteed aan de patienten en hun ziektebeeld. Echte drama's komen zelden voor, daarvoor is er te vaak sprake van een zogenaamd 'happy end'. Qua acteerwerk is het niet allemaal even sterk (vooral de rol van Beau van Erven Dorens is 'over the top'), maar in het algemeen zit het prima in elkaar. De afleveringen, ze duren gemiddeld 45 minuten per stuk, zijn wel net iets te lang, waardoor je soms echt zit te wachten tot er wat gebeurd. De release van het tweede seizoen, twee discs in een digipack, is vrij netjes. Beeld- en geluidskwaliteit zijn dik in orde, maar er zijn geen extra features toegevoegd.

Promosite

IC is de eerste Nederlandse serieuze ziekenhuisserie die de moeite waard is. Met aardig acteerwerk, interessante voorvallen en patienten in het ziekenhuis en uitdagende dilemma's is bijna elke aflevering leuk om te zien. De DVD is voldoende van kwaliteit, maar er is geen extra materiaal terug te vinden. De vraag is natuurlijk of de serie de moeite waard is om vaker terug te kijken op DVD, maar als je fan bent van de serie, dan is deze release echt wat voor jou.

Label: Strengholt Media Releasedatum: 16 maart 2006 Kijkwijzer: