Demon's Souls

Door deze diversiteit aan vijanden, puzzels en vallen is dit een van meest uitdagende spelen die ik in tijden heb gespeeld. Constant zul je op je hoede moeten zijn niet dood te gaan. Nou ja, dood: je wordt teruggezet in de Nexus, en je hebt al je wapens en andere spullen nog. Op je verzamelde souls na.

Souls? Ja, ook van de ‘normale' vijanden krijg je zielen als je ze verslaat, waarmee je nieuwe wapens kan kopen, of je bestaande kan laten repareren, maar ook spreuken of beter nog, jezelf kan verbeteren. Met die zielen kun je namelijk ook je attributen zoals magie of kracht verhogen, zodat je of meer schade doet, beter tegen schade kan, of een betere stamina krijgt. Zo zijn er meer attributen, de een wat beter voor een bepaalde klasse dan de ander. Maar keuzes zul je moeten maken. Ga je voor een krachtige magiër, die genadeloos kan toeslaan, maar geen klap moet krijgen, anders is het enkeltje Nexus of ga je voor een klasse die veel klappen kan incasseren, maar wat meer moeite moet doen om een vijand neer te leggen. Natuurlijk is het zoeken naar de gulden middenweg, maar er is van alles mogelijk.
Daarom wil je die souls bij je lijk in de echte wereld weer ophalen. Als je de steen weer aanraakt en terug bent merk je dat je levensbalk gehalveerd is. Nog erger, je merkt dat je levensbalk gehalveerd is en dat je bij het begin van het level staat. Oh. Verdomme, toch niet al te vaak doodgaan.

Demon's Souls

Gelukkig zijn er savepunten in de wereld. Maar niet zo ernstig veel als in Final Fantasy XIII. In Demon's Souls zijn deze namelijk zeldzaam, heel zeldzaam. Elk punt zit namelijk na een gevecht met een van de demonen die je moet verslaan, en je raadt het al, als je tijdens dat gevecht doodgaat, mag je weer helemaal van je laatste savepunt beginnen om bij hem te komen. Erg fijn. Alle vijanden zijn er weer, en je wil in de tussentijd niet doodgaan, want dan ben je de souls kwijt die bij je oude lijk lagen.

Naar mate je in het spel vordert, red je ook mensen, die in de Nexus terechtkomen. Deze mensen bieden je of nieuwe spreuken aan, of nieuwe wapens. Ze zijn iet nodig om het spel uit te spelen, maar ze maken het spel wel een stukje makkelijker.
Als je een grotere demon verslaat krijg je zijn soulstone. Met dit item kun je bij bepaalde kooplui de betere spreuken krijgen, of bij een bepaalde smid je wapen upgraden. Of als je de soulstone consumeert, krijg je een flink aantal souls, die je kan gebruiken om jezelf sterker te maken. Hierdoor kom je voor keuzes te staan, ga je toch voor die ene krachtige vuurspreuk , wil je een vuurschildspreuk of wil je jouw boog omtoveren tot een lavapijl spuwend wapen? Voor alles is wat te zeggen, dus het komt neer op je eigen speelstijl.

Demon's Souls

Maar niet alleen hierin heb je keuze, ook in je doel. Wil jij de wereld redden van de demonen of wil jij de nieuwe demon worden. Iedereen mag je neerslaan, maar sla je een koopman neer, betekent dat , dat hij voor de rest niet meer voor zal komen. Door het neerslaan krijg je weer andere items, maar eenmalig, die erg goed kunnen zijn. Of iemand beloont je voor het moorden. Maar als die koopman de enige was die je wapens kon repareren, dan zul je voortaan items moeten zien te vinden die hetzelfde doen. Lastiger, maar zelfredzaamheid kan dus prima, je wordt niet gehinderd om alles en iedereen te doden. Op een personage na, maar dat wordt later duidelijk waarom dat niet kan.

Alsof het niet genoeg is, is er ook nog een multiplayer. Het spel gaat ook in de singleplayer er van uit dat je online speelt. Als er een verbinding is bij het opstarten van een nieuws spel, wordt je savegame op de server opgeslagen. Het hoeft niet, maar er is totaal geen reden om offline te spelen. Want met online spelen krijg je heel wat opties erbij. En deze zijn erg leuk uitgewerkt. Door middel van speciale stenen die je kunt vinden, kun je je beschikbaar maken om een andere wereld binnen te dringen. Die andere wereld is de wereld waarin iemand anders online speelt. Er zijn twee stenen, een om de wereld binnen te dringen als hulp, maar er is ook een steen om de andere speler dwars te bomen. De andere speler krijgt natuurlijk wel een notificatie dat er iemand zijn wereld is binnengedrongen. Ook leuk is dat je hints en tips kan achterlaten in je eigen wereld. Alle spelers die online spelen zien deze tips. Je kunt natuurlijk juist zorgen dat iemand rechtstreeks in een val loopt. Om dit niet te erg te maken, kunnen alle spelers een score geven aan de tip, zodat de slechtste verdwijnen. De laatste feature die in de online-modus beschikbaar is, is vooral erg handig. De server houdt namelijk bij waar de meeste doden zijn gevallen. Deze dodelijke aflopen laat de server zien aan de speler. Als een soort replay, zie je de laatste vijf seconden van een andere speler, die als schim in je spel wordt geladen. Dus als je een spook opeens langs je ziet lopen, een hoekje om ziet rennen en een seconde later teruggestoten wordt, dan weet je genoeg: er staat iets of iemand om dat hoekje. Erg leuk gedaan!

En dat brengt me naar de eindconclusie. Ondanks de erg matige AI van de vijanden heb ik me prima vermaakt met dit spel. Als je het naar een savepunt redt, heb je ook echt het gevoel dat je een wereldprestatie hebt geleverd. Wel een prestatie met enorme frustraties, zo af en toe. Want soms moet je echt een groot stuk opnieuw doen omdat je die ene valkuil niet gezien had. Maar de vrijheid in je doen en laten, de vele manieren hoe je je karakter kan vormen, in vechtstijl maar ook in goed of kwaad, maakt dit spel toch een onverwachte topper. Houd je van wat uitdaging in RPG's, dan is dit zeker het kopen waard. De herspeelbaarheid zit wel goed met de vele mogelijkheden, zeker als je nog online bezig gaat om andere spelers te helpen of het leven zuur te maken.

Minpunten Cijfer
+ Schitterende sfeer
- Soms te frustrerend