WO2 in HD & kleur

DVD • Geschreven door Hans-Robert (Adagio) op 29-04-2010 @ 08:00
print 

Een 'gloednieuw' historisch overzicht: zo wordt de serie WO2 in HD & kleur tenminste aangekondigd. Authentieke beelden van de Tweede Wereldoorlog in kleur zijn zeldzaam, maar HD-beelden uit die tijd zijn redelijk onmogelijk. Het gaat bij de op dvd en Blu-Ray verkrijgbare documentaireserie dan ook om met de computer bewerkte en gerestaureerde beelden, die helemaal zouden moeten voldoen aan de eisen van deze tijd.

 

Zoals gezegd is de serie zowel op dvd als Blu-Ray te krijgen. Nog voor het uitpakken van de 6-delige dvd-box levert dat bij mij vraagtekens op. HD-beelden op dvd, dat is best vreemd, toch? En daar is dus ook natuurlijk geen sprake van, zo blijkt al snel als ik het eerste schijfje in de speler heb gestopt. Na het kijken van een aantal afleveringen vraag ik me dan daarnaast af of de - ongetwijfeld op Blu-Ray te bewonderen - HD-beelden meerwaarde hebben boven die op de dvd. Alle beelden zijn en blijven afkomstig uit de jaren veertig, en iets wat korrelig, wazig of slecht belicht is, kun je moeilijk opwaarderen tot flitsende HD-eyecandy. 

Toch hebben de makers geen slechte poging gedaan om de beelden op te frissen. De 'nieuwe' beelden zijn over het algemeen prettig om naar te kijken en slechts af en toe is overduidelijk te zien dat het om ingekleurde en bewerkte beelden gaat. Ook is af en toe het filtertje om de video te verscherpen iets te fanatiek gebruikt, wat bij vlagen surrealistische shots oplevert. Een ander minpuntje is het feit dat er met enige regelmaat dubbele beelden voorbij komen. Het bewijst maar weer eens dat het beeldmateriaal uit die tijd simpelweg beperkt is.

Ook het geluid is prima in orde. Zowel de Engelse als de Nederlandse commentaarstem - met medewerking van Gijs Scholten van Aschat - zijn prettig om naar te luisteren. Beide geluidssporen maken gebruik van Dolby Digital 5.1. De Nederlandse ondertiteling kan naar keuze aan of uit gezet worden.

Tot slot misschien wel het belangrijkste: de inhoud. En die stelt absoluut niet teleur. De 13-uur durende docu richt zich niet alleen op Europa, maar gaat onder meer ook in op de ontwikkelingen in en rond Rusland, China, de VS, Japan en Noord-Afrika. De docu is chronologisch opgebouwd en neemt de tijd om uit te leggen hoe de oorlog precies is begonnen en wat de aanleidingen waren. De kleurenbeelden en het veelvuldig gebruik van oorspronkelijk geluid brengen het verhaal dicht bij de kijker. En dat is volgens mij precies wat de bedoeling van deze box is. Als kijker zou je wellicht alleen wat wat meer mensen in plaats van oorlogsmachinerie in beeld willen zien, maar ja, ook dat heeft wellicht met de beschikbaarheid van authentieke beelden te maken.

Als je als kijker bereid bent om het HD-verhaal met een korretje zout te nemen, dan heb je aan WO2 in HD & kleur geen slechte koop. Het vertelt in 13 uur op een aansprekende manier het verhaal van de Tweede Wereldoorlog - volledig in kleur. De box ziet er mooi uit en zal niet in de kast misstaan. Aanradertje voor iedereen die graag een 'modern' historisch overzicht van de Tweede Wereldoorlog wil hebben.




Lees ook:

» 25/05 DVD: Dolfje Weerwolfje6
» 24/05 DVD: Zombibi19
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7
» 25/04 DVD: The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 118


delen | eKudos nujij

7082 views / 27 reacties
Type Documentaire
Genre Documentaire
Speelduur13 uur
Waardering    
Reacties op dit bericht
27  van 27 reacties op deze pagina. Pagina  1
Volgens mij zit er bij de zaterdagkrant van Trouw het eerste deel van deze serie
Waarom zou het beeld uit die tijd niet HD zijn? Er zitten meer atomen op een celluloid frame dan pixels op je HD TV hoor
userIcon
Heb de afgelopen week de documentaire reeks "De Oorlog" zitten kijken. Deze docu legde veel uit over het "hoe en wat" van de oorlog. Hoe houd deze docu zich vergeleken met "De Oorlog" zou overigens wel interessant zijn om te kijken met name omdat het gros van de beelden uit die tijd zwart wit zijn. En wat de realistische kleuren betreft. Zelfs kleuren beeld uit die tijd ziet er wat vreemd uit.
quote:
Op donderdag 29 april 2010 @ 11:07 schreef Sigmund666 het volgende:
Lijkt me een beetje nep. Uit WO II zijn kleurfilms vrij zeldzaam. Dit is dus allemaal ingekleurd en wordt nu verkocht als zijnde 'in HD kwaliteit te zien' zelfs op DVD?
HD is een verkooptool. Net zoals het aantal megapixels en ISO van een camera
userIcon
quote:
Op donderdag 29 april 2010 @ 11:07 schreef Sigmund666 het volgende:
Lijkt me een beetje nep. Uit WO II zijn kleurfilms vrij zeldzaam. Dit is dus allemaal ingekleurd en wordt nu verkocht als zijnde 'in HD kwaliteit te zien' zelfs op DVD?
Valt echt wel mee hoor. Er zijn zat kleurenbeelden. Dit is alleen bijgekleurd, niet ingekleurd.
quote:
Op donderdag 29 april 2010 @ 13:29 schreef BattleCow het volgende:
[..]


HD is een verkooptool. Net zoals het aantal megapixels en ISO van een camera
Lachuh dit soort reacties, maar wat bedoel je nu eigenlijk? Bedoel je dat je het verschil tussen dezelfde film HD ene kant DVD andere kant niet kunt zien?
userIcon
Persoonlijk vind ik Blu-ray ook onzin. Als je volgensmij alle troep van een film weghaalt ( reclame/brein-onzin/meerdere audio-tracks enz ) dan hou je gewoon een film over van onder de 9GB wat makkelijk op een DL DVD past. Natuurlijk doen ze dat niet en betaal je je scheel aan een paar HD-films op een blu-ray schijfje.
userIcon
quote:
Op donderdag 29 april 2010 @ 13:55 schreef woessie het volgende:
[..]
Valt echt wel mee hoor. Er zijn zat kleurenbeelden. Dit is alleen bijgekleurd, niet ingekleurd.
Wat hier te zien is is verreweg voor het grootste deel ingekleurd. Het ziet er prachtig uit en het wordt goed verteld, maar ik krijg een beetje het gevoel alsof ik voor de gek wordt gehouden. Veel informatie die je krijgt is toch 'bedacht' door de mensen die het ingekleurd hebben. Er wordt ook niet bij vermeld dat het niet origineel is, waardoor mensen kunnen gaan denken dat het echt is.
userIcon
quote:
Op donderdag 29 april 2010 @ 12:10 schreef AgitoM het volgende:
Heb de afgelopen week de documentaire reeks "De Oorlog" zitten kijken. Deze docu legde veel uit over het "hoe en wat" van de oorlog. Hoe houd deze docu zich vergeleken met "De Oorlog" zou overigens wel interessant zijn om te kijken met name omdat het gros van de beelden uit die tijd zwart wit zijn. En wat de realistische kleuren betreft. Zelfs kleuren beeld uit die tijd ziet er wat vreemd uit.
'De Oorlog' gaat alleen over Nederland. In deze serie wordt het gehele conflict behandeld. Deze serie is dan ook wat oppervlakkiger.
userIcon
quote:
Op donderdag 29 april 2010 @ 11:07 schreef Sigmund666 het volgende:
Lijkt me een beetje nep. Uit WO II zijn kleurfilms vrij zeldzaam. Dit is dus allemaal ingekleurd en wordt nu verkocht als zijnde 'in HD kwaliteit te zien' zelfs op DVD?
DVD betekend volgens mij nog steeds digital video disc, en de capaciteit is daarvan niet relevant.

Dus een HD film kan ook op een DVD staan.
userIcon
quote:
Op donderdag 29 april 2010 @ 13:29 schreef BattleCow het volgende:
[..]


HD is een verkooptool. Net zoals het aantal megapixels en ISO van een camera
En de aanstaande 3D-ready en Full 3D.
userIcon
quote:
Op donderdag 29 april 2010 @ 15:22 schreef Def1987 het volgende:
Persoonlijk vind ik Blu-ray ook onzin. Als je volgensmij alle troep van een film weghaalt ( reclame/brein-onzin/meerdere audio-tracks enz ) dan hou je gewoon een film over van onder de 9GB wat makkelijk op een DL DVD past.
DAt is niet zo. HD geluid is al een mb of wat per seconde. Je hebt het over de HD films die als download worden aangeboden, daar zit geen hd-geluid bij en het beeld is beduidend minder. Je moet ze maar eens naast elkaar vergelijken. Echt waar.
Een ander bezwaar is dat al het filmmateriaal uit de 2e WO in 4:3-formaat is opgenomen. Om dat in 16:9 weer te geven zonder zwarte balken wordt de boven- en onderkant van het beeld weggesneden. Als je al kwalitatief mindere amateurbeelden gebruikt, wordt de beeldkwaliteit hierdoor nog minder want je houdt minder beeldmateriaal over dat je dan nog 'ns gaat vergroten om het beeldvullend te maken.

En het is natuurlijk ook lachwekkend dat DVDs verkocht worden met de wervende tekst "WO2 in HD" ...
quote:
Op donderdag 29 april 2010 @ 22:17 schreef woessie het volgende:
[..]
DAt is niet zo. HD geluid is al een mb of wat per seconde. Je hebt het over de HD films die als download worden aangeboden, daar zit geen hd-geluid bij en het beeld is beduidend minder. Je moet ze maar eens naast elkaar vergelijken. Echt waar.
Tja ... je moet de groep mensen de kosten geven die de beeldkwaliteit van een DixX/Xvid net zo goed vinden als de originele DVD....

Afgezien daarvan, ook al past een zwaar gecomprimeerde HD-film in een lagere resolutie op een DVD van 4GB, het is natuurlijk wel illegaal jatwerk als je die dingen downloadt ipv dat je ze in de winkel koopt.
userIcon
quote:
Op donderdag 29 april 2010 @ 23:55 schreef ymmv het volgende:
[..]


..het is natuurlijk wel illegaal jatwerk...
Nee. Dat is het niet. Downloaden mag.
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 @ 09:55 schreef BillsGate het volgende:
[..]


Nee. Dat is het niet. Downloaden mag.
Da's een gat in de Nederlandse wet. Iedereen met een normaal verstand snapt dat het gratis downloaden van films een vorm van piraterij is, omdat je er geld voor moet betalen in de bioscoop, de videotheek en de winkel. Maar goed, dat heeft met deze review niks te maken.
userIcon
Ik zag half een reclame op tv over de Trouw laatst, krijg je nou morgen bij de krant 1 dvd hiervan gratis?
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 @ 10:05 schreef ymmv het volgende:
[..]


Da's een gat in de Nederlandse wet. Iedereen met een normaal verstand snapt dat het gratis downloaden van films een vorm van piraterij is, omdat je er geld voor moet betalen in de bioscoop, de videotheek en de winkel. Maar goed, dat heeft met deze review niks te maken.
Omdat je er elders voor betaald is het piraterij?

Dus als ik een vakantie win naar Ibiza ben ik ook een crimineel?
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 @ 13:51 schreef BramPowert het volgende:
[..]


Omdat je er elders voor betaald is het piraterij?

Dus als ik een vakantie win naar Ibiza ben ik ook een crimineel?
Nee, enkel oliedom als je dit soort belachelijke vergelijkingen trekt. Je weet heus wel wat ik bedoel. Ieder normaal mens weet dat je illegaal bezig bent als je films en muziek gratis downloadt waar je in de winkel voor moet betalen en waar de makers miljoenen in hebben geinvesteerd.
userIcon
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 @ 15:27 schreef ymmv het volgende:
[..]


Nee, enkel oliedom als je dit soort belachelijke vergelijkingen trekt. Je weet heus wel wat ik bedoel. Ieder normaal mens weet dat je illegaal bezig bent als je films en muziek gratis downloadt waar je in de winkel voor moet betalen en waar de makers
miljoenen in hebben geinvesteerd.

Bovendien, als ik een DVD/Blu-Ray al niet noemenswaardig vind, dan had ik de film sowieso niet gekocht. Dus hun 'inkomsten' aan mij lopen ze niet mis.

Overigens ga ik voor een goede film wel naar de bios of koop ik gewoon in de winkel
userIcon
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 @ 17:54 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]

[afbeelding]



userIcon
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 @ 17:54 schreef Sideshowbobbie het volgende:
Bovendien, als ik een DVD/Blu-Ray al niet noemenswaardig vind, dan had ik de film sowieso niet gekocht. Dus hun 'inkomsten' aan mij lopen ze niet mis.
en bovendien; dan moet je het gewoon niet kijken. Hoe moeilijk is dat? Oh wacht, is het toch waard om iets te kijken? KOPEN dan. Mietje.
Fantastisch hoe jullie stelletjes moraalridders van een reviewtje een steekspel weten te maken. Ga toch eens on-topic, en sop eens met dat gebazel.

Om nog even te interrumperen: als iets niet is verboden bij wet, dan mag het - of het nu moreel laakbaar is of niet. Dat laatste is een persoonlijke afweging. Als ik bij een tramhalte sta n iemand staat te paffen en blaast de rook in m'n gezicht, dan is dat wettelijk toegestaan, maar moreel is er wel wat tegenin te brengen. De keuze is dan aan mij of ik wil preken of niet.

Ik citeer onze koningin: "Nederland is een volk van dominees" - en helaas heeft ze gelijk.
userIcon
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 @ 15:27 schreef ymmv het volgende:
[..]
Nee, enkel oliedom als je dit soort belachelijke vergelijkingen trekt. Je weet heus wel wat ik bedoel. Ieder normaal mens weet dat je illegaal bezig bent als je films en muziek gratis downloadt waar je in de winkel voor moet betalen en waar de makers miljoenen in hebben geinvesteerd.
Downloaden is nog steeds legaal.
userIcon
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 @ 22:19 schreef woessie het volgende:
[..]
[afbeelding]


Gast, dat plaatje slaat als een slappe lul op een drumstel

Juist dankzij het downloaden van muziek heb ik vele bandjes ontdekt, waar ik anders nooit het bestaan van zou hebben geweten, waarvan ik ook nog eens vaak genoeg de cd's van koop en ook nog eens concerten van bezoek. Dat laatste is juist de inkomstenbron voor de artiest.

quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 @ 22:21 schreef woessie het volgende:
KOPEN dan. Mietje.
Internetheld

quote:
Op zondag 2 mei 2010 @ 05:21 schreef Jazeera het volgende:
Om nog even te interrumperen: als iets niet is verboden bij wet, dan mag het - of het nu moreel laakbaar is of niet. Dat laatste is een persoonlijke afweging. Als ik bij een tramhalte sta n iemand staat te paffen en blaast de rook in m'n gezicht, dan is dat wettelijk toegestaan, maar moreel is er wel wat tegenin te brengen. De keuze is dan aan mij of ik wil preken of niet.
Second that!
27  van 27 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 DVD: Dolfje Weerwolfje6
» 24/05 DVD: Zombibi19
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7
» 25/04 DVD: The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 118


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's
Meteen bestellen?



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden