Film: The Book of Eli

Na I am legend, Terminator Salvation en 9 verschijnt er nu weer een film met een postapocalyptische setting. Dit keer is het een verhaal over een boek dat de maatschappij mogelijk kan redden en moet Denzel Washington dit boek met alle macht zien te beschermen. Kunnen de gebroeders Hughes zich met The Book of Eli onderscheiden van de andere films?

The Book of Eli is een film van Allen en Albert Hughes die sinds From Hell niet meer hebben samengewerkt. In de hoofdrollen speelt Denzel Washington (Deja Vu, Man on Fire) als Eli, Gary Oldman (The Dark Knight, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) als Carnegie en Mila Kunis (Max Payne, That 70's show) als Solara. In de gebroeders Hughes' nieuwe avontuur is de wereld een woesternij geworden à la Mad Max. De weinige overlevenden zijn constant op zoek naar simpele middelen die helpen om te overleven. Water is schaars en geld is niets meer waard en vervangen door ruilhandel. Ook zijn de mensen paranoïde omdat ze bang zijn voor mensen die mensenvlees eten. In deze wereld loopt eenling Eli al 30 jaar rond om een plaats te geven voor het boek dat hij al die tijd beschermt. De enige persoon in de buurt die nog weet hoe de wereld voor de Apocalypse was en de macht van het boek begrijpt is Carnegie. Hij is een dictator die een gehele stad in zijn macht heeft omdat hij weet waar schoon water te vinden is. Ondertussen mishandelt hij zijn vrouw en stiefdochter Solara. Carnegie is op zoek naar het boek dat Eli in zijn bezit heeft omdat hij denkt dat hij hiermee meer mensen kan beïnvloeden en nieuwe steden kan bouwen onder zijn heerschappij. Wanneer de paden van Carnegie en Eli kruisen moet Eli zien te overleven en zijn boek beschermen.

The Book of Eli is een mooie film met een spirituele inslag. Dit onderscheidt de film van andere postapocalyptische films. Ondanks dat de film zich best langzaam ontvouwt, verveel je je geen moment. Alle acteurs spelen een goede rol. Je ziet van elk personage een menselijke kant, zelfs bij het personage van Gary Oldman. Denzel speelt wederom een kwaliteitsrol zoals we van hem gewend zijn. Ook Mila Kunis doet het als 'groentje' zeker niet slecht. Alleen had iets meer inhoud aan de personages wel fijn geweest. De achtergrond van Eli blijft gedurende heel de film mysterieus, wat het personage een beetje vlak maakt. Toch is de overtuiging die Eli heeft overweldigend. Net zo overweldigend als zijn killer instinct in gevechten. Alleen kun je een beetje moe worden van het feit dat Eli bijna onschendbaar is en het lijkt alsof hij bovennatuurlijke krachten heeft. De film is voor mij dan een beetje pretentieus omdat het als boodschap heeft dat als je maar gelooft alles wel goed komt. Ook zou het kunnen dat je het niet eens bent met Eli's intentie om het boek te beschermen omdat dit boek mogelijk voor serieuze problemen heeft gezorgd in het verleden. Toch blijft het mooi om de goede kanten van spiritualiteit aan het werk te zien.

Het verhaal van The Book of Eli is simpel en krachtig tegelijk en biedt genoeg vermaak. Ook de actiescènes in de film zien er gelikt uit en de postapocalyptische wereld wordt mooi vormgegeven. Echter mist de film een beetje spanning. Het gegeven van vleesetende mensen had hier een uitgangspunt voor kunnen zijn. Helaas worden deze mensen vertegenwoordigd door twee oude mensjes die Eli juist te hulp schieten. Het is wel een leuke wending en voegt weer een beetje broodnodige humor toe aan het verhaal. Een andere wending zit aan het slot. Door deze wending kun je de mysterie rond Eli's verleden wel waarderen en is het leuk om de film nog een keer te zien. Je ziet het personage ook in een ander licht waardoor je nog meer respect krijgt voor de sterkte van de overtuiging van Eli, al maakt het de film wel een stuk ongeloofwaardiger.

Al met al is The Book of Eli een prima postapocalyptische film die uniek is door zijn spirituele inslag. Het enige probleem van deze spirituele inslag is dat het bij sommige mensen de irritatie kan opwekken dat alles in de film mogelijk lijkt als je maar sterk in iets gelooft. Omdat Eli hierdoor bijna onschendbaar lijkt en je weinig over het personage weet, kun je ook niet echt met hem meeleven. Toch heeft de film een aantal leuke vondsten zoals de twist aan het einde en blijft het een mooie film die vooral de schoonheid van overtuiging laat zien. Aan het einde van de film wens je dan ook dat je net zo een rotsvast geloof ergens in had als Eli.