DVD: Love Happens

In Love Happens zien we Jennifer Aniston zoals we haar de laatste jaren vaker hebben gezien, als romantische, betrokken en warme persoonlijkheid. Een rol die haar lijkt te passen. Zowel in romkom als in romantisch drama weet zij haar draai wel te vinden. In combinatie met Aaron Eckhart levert dat een nieuwe insteek op. Het tweetal lijkt wel chemie te hebben, zo doet de dvd-cover ons geloven. Tijd om dat eens te gaan ervaren door de film snel te gaan bekijken.

Love Happens

Burke Ryan (Aaron Eckhart, Meet Bill) is door een noodlottig ongeval weduwenaar geworden. Drie jaar na dato reist hij het land door om workshop te geven in rouwverwerking. Op een van deze sessie komt hij in het hotel waar hij verblijft Eloise (Jennifer Aniston, He's just not that into you) tegen. Zij verzorgt de bloemdecoratie in het hotel en maakt meteen indruk op Burke. Deze klik is echter niet meteen wederzijds (getuige de reactie van Eloise die hem in eerste instantie doet geloven doof te zijn en daarmee elke poging tot contact meteen afwijst). Wanneer Burke haar een volgende keer in het hotel ziet, komt hij erachter dat dit niet waar blijkt te zijn en hij confronteert haar ermee, uiteraard in de hoop toch een date met haar te krijgen. Dit lukt en het stel gaat uit eten. Deze eerste avond verloopt niet geheel vlekkeloos, met name omdat Burke niet helemaal eerlijk is.

Love Happens

Eloise verdiept zich wat meer in het werk van Burke en komt er al snel achter dat hij dan wel workshops in rouwverwerking mag geven, hij zelf heeft zijn verlies nog verre van verwerkt. Zij probeert hem dit duidelijk te maken en neemt hem aan de hand om in zijn eigen rouwproces de stappen te zetten die nodig zijn om weer een nieuw en open leven te kunnen leiden. Een leven waarin misschien wel plaats is voor een blijvende relatie tussen Eloise en Burke. Tijd om zijn eigen lessen eens ter harte te nemen.

De chemie die de cover van de dvd ons wil overbrengen komt in de film niet helemaal over. Ondanks dat het tweetal op zich prima acteert, lijkt er toch iets te wringen. Op een bepaalde manier lijken ze gewoonweg niet bij elkaar te passen. Als kijker heb je moeite te geloven dat zij ooit in 'real life' een koppel zouden zijn. De romantiek die beiden uitstralen is afzonderlijk prima, maar de twee-eenheid ontbreekt een beetje. Dat is jammer, want in romantische films als deze is dat toch wel een beetje het fundament dat het verhaal moet dragen. Aniston laat wel wederom zien dat zij binnen dit genre (als ook in de romkom) haar mannetje staat. Het is het soort film dat zij zonder al te veel moeite goed kan dragen. Voeg daar Eckhart aan toe en los van elkaar heb je een goede cast. Binnen de cast komen we nog een bekende naam tegen: Martin Sheen. De inmiddels aardig grijs geworden acteur heeft weliswaar een kleine rol (als vader van Burke's overleden vrouw), maar zet deze puik neer. Het blijft een genot die man aan het werk te zien, maakte hij maar weer eens een serie als The West Wing. Sheen laat in ieder geval zien dat een kleine rol niet hoeft te betekenen dat je hem niet vol bezieling moet spelen. Two thumbs up voor zijn bijdrage aan Love Happens.

Love Happens

De verhaallijn is niet bijster origineel, maar dat is over het algemeen niet zo erg bij dit genre. Op zich maakt dat ook niets uit, je moet je als kijker gewoon laten onderdompelen in een romantisch verhaal. Hiermee is het wel enigszins een vrouwenfilm, maar met Valentijnsdag op komst, kun je als man wel hoge ogen gooien door deze dvd cadeau te doen (met een bon erbij voor een avondje samen op de bank om Love Happens te kijken). Naast de film is er nog voor ruim een kwartier aan 'deleted scenes' te bekijken en een commentaartrack te beluisteren. Dit laatste is voor zo'n film niet echt een toegevoegde waarde, maar toch aardig dat ze het bij de release hebben opgenomen.

Love Happens is een zoete, romantische film, die ook niet meer pretendeert te zijn. En als je hem zo bekijkt, dan is er helemaal niets mis mee om samen met je lief op de bank te kruipen en je door het verhaal mee te laten voeren. Wij geven de film en deze dvd-release een degelijke drie sterren.