DVD: Gamer

De films Max Payne, Tomb Raider en Resident Evil hebben allemaal één ding gemeen: het zijn oorspronkelijk games. Je zou het echter ook van de andere kant kunnen benaderen, vele films zijn omgezet in een game. In de film Gamer zit het net iets anders, hier staat de game Slayers centraal. Een game in een film dus.

In de toekomst kunnen we spelen met een ter dood veroordeelde, tenminste, in de film. In de game Slayers kunnen gamers strijden tegen andere gevangenen. De ter dood veroordeelde Kable (Gerard Butler, 300) wordt bestuurd door de jonge gamer Simon (Logan Lerman, The Patriot). Kable (of eigenlijk Simon) is nog maar 3 overwinningen verwijderd van de vrijheid. Het spel wordt wereldwijd live uitgezonden en verovert elk land. Op het moment dat de hackers van Humanz de zendtijd veroveren verandert de visie op het spel, want is het wel ethisch verantwoord?

Het plot doet je natuurlijk meteen denken aan de boekverfilming The Running Man met Arnold Schwarzenegger. Toch kennen de films verschillen, in deze film moeten de gevangenen tegen elkaar strijden. Dat levert mooie schietscènes op, maar die zijn helaas al snel voorbij. De actiescènes verlopen snel, maar zijn spannend door mede het schokkerige camerawerk. Niet schrikken, het zijn geen Cloverfield-achtige beelden, maar het zorgt ervoor dat je dieper in de actie zit.

Helaas is de actie het enige wat positief is. De acteerprestaties van de gamer Simon zijn matig en ook Gerard Butler zit hier ver van een Oscarnominatie af. Daarnaast worden de actiescènes afgewisseld met absurde humor. Deze zogenaamde grappig bedoelde scènes vallen helemaal uit de toon vergeleken met de rest van de film. Ten slotte is de film op sommige momenten een schrikbarend realistische documentaire. In een verwante game, genaamd Society, die lijkt op 'onze' Second Life, zijn de vetzakken opeens lekkere wijven. Ondanks dat het ook niet bij de film past, is het helaas waar.

Gelukkig bevat de dvd (gehuld in een letterlijk schitterend hoesje) wat extra's. Op het schijfje staat nog bijna drie kwartier aan extra's. Zo staan er interviews op met de cast en crew en krijgen we een exclusief kijkje achter de schermen van de productie van Gamer. Goed om te zien dat er moeite gestoken is in extra's.

Gamer is een vermakelijke film, maar er had veel meer ingezeten. Soms leek het meer een slechte komedie en op andere momenten was het meer een documentaire over internetmisbruik. Toch zijn de (korte) actiescènes goed gefilmd en verveel je je geen moment. Geen topper, maar 2,5 ster. Game over.