CD: Alicia Keys - The Element of Freedom

Alicia Keys heeft in de afgelopen jaren al heel wat albums uitgebracht en het wordt dan ook steeds moeilijker om de voorgaande cd te overtreffen. Met haar nieuwste release, The Element of Freedom, doe ze echter toch een hele goede poging. Een prachtige R&B-cd, met her en der wat jaren '80 invloeden, maar vooral heerlijk mellow.

Alicia Keys

Voor haar nieuwste cd heeft Alicia Keys gekozen voor een combinatie van R&B met pop, een prettige verzameling nummers als gevolg. De singer/songwriter heeft dit keer gekozen om niet haar volledige multitalent in te zetten, maar het vooral compact en integer te houden. De cd lijkt hiermee heel dicht bij haar te staan. Sommigen zullen haar brede talent missen, anderen zullen het album vooral bewonderen om de intimiteit. Als paal boven water blijft staan dat we te maken hebben met een lekkere mellow plaat.

Topper op deze cd is wat mij betreft het nummer 'That’s How Strong My Love Is', probeer bij deze track maar eens de 'goosebumps' te onderdrukken. Een juweeltje dat best als single uitgegeven mag worden. Alicia zingt over het leven, de liefde en de wereld, maar nergens heb je het gevoel dat ze zwelgt in medelijden. Zinnen als “I try to act mature but I’m a baby when you leave / How can I ever get used to being without you?” (uit 'Love Is My Disease') geven duidelijk de boodschap weer zonder het liefdesverdriet zeurderig uit te meten. De drumpartij in die ondersteunend wordt gebruikt, versterkt dit gevoel eens te meer. Kortom: een goed in elkaar gestoken nummer.

Alicia Keys

Dat het lastig is een volledig top-album af te leveren, ervaren we hier ook. Het nummer 'This Bed' is duidelijk de minste van allemaal. Slecht is het nummer niet, maar het lijkt wat te wringen met de rest van de cd. Jammer, want de consistentie en hoogstaande kwaliteit isverder wat dit album tot een topper maakt. Maar ach, wat is één minder goed nummer tegenover 13 hele goede tracks.Alicia Keys kan met The Element of Freedom weer een succesvol album op haar palmares bijschrijven.

Tracklist:

1. Element Of Freedom (Intro)
  2. Love Is Blind