Boek: Eddy Habben Jansen - Politiek voor Dummies

De één is politiek behoorlijk geëngageerd, een ander heeft er helemaal niets mee op en weer een ander zou wel willen, maar snapt er geen snars van hoe het allemaal werkt met dat links-rechtse grondwetsgewauwel. Hoe het ook zij, voor al deze groepen is er wat te vinden in het nieuwste geesteskind in de serie Dummies-boeken: Politiek voor Dummies.

Bekende opzet
Zoals we gewend zijn, kent ook dit boek weer de zeer duidelijke en overzichtelijke opzet die de Dummies-boeken altijd bevatten, inclusief de opzichtige gele cover, inmiddels een handelsmerk geworden. Het boek is verrassend compleet. Vanaf de geschiedenis over hoe politiek is ontstaan, via de uitleg van de diverse soorten politiek, de stelsels tot aan verkiezingsuitslagen van 2006 aan toe, het komt allemaal voorbij. Compleet is niet alleen de opzet van de hoofdstukken, maar ook de inhoud van de delen is op dat gebied in orde. De geschiedenis wordt helder uiteengezet en zal zelfs voor de mensen die politiek al redelijk bedreven zijn nog nieuwe inzichten geven.

Een ander hoofdstuk dat zeker even het vermelden waard is, is dat van 'de andere overheden'. Het is een hoofdstuk dat voor elke burger interessant is om te lezen. Er wordt verteld over het functioneren van plaatselijke overheden zoals gemeentelijke instanties en over hoe bepaalde procedures -denk aan bezwaarprocedures- in zijn werk gaan. Wanneer je dit hoofdstuk goed in je opneemt, kun je bij een eventuele procedure die je als burger moet starten zeker voordeel hebben doordat je de juiste wegen bewandelt.

Het deel van de tientallen
Een Dummies-boek is geen Dummies-boek als er geen 'deel van de tientallen' in is opgenomen, zo ook in deze uitgave. Dit keer bevat dit deel een drietal top-10-lijstjes: Tien tips voor een politieke carrière, Tien lessen uit het verleden en Tien misverstanden over politiek. Puntsgewijs wordt netjes uiteengezet hoe je het beste te werk kunt gaan als je een carrière in de politiek ambieert, waar je voor uit moet kijken en hoe het verleden je kan helpen om de valkuilen te vermijden. Altijd een prettig hoofdstuk om mee af te sluiten.

Niet goedkoop
Met een prijs van 27,95 euro is het boek niet bepaald goedkoop te noemen, zeker niet wanneer je in acht neemt dat het toch niet echt een dikkerd is. Of het dit bedrag waard is, zal heel persoonlijk zijn. Als je al één en ander van politiek af weet, is deze prijs wellicht iets te veel van het goede, maar voor een beginnend politicus die zich een beetje wil oriënteren vóór hij zich in de politiek stort, is het toch wel de moeite waard. De duidelijke taal (Jip en Janneke-taal) die in het boek wordt gehanteerd, maakt het prettig leesbaar, helder en zeer informatief en dus een mooie inleiding op wat politiek en politici-zijn inhoudt. Een mooie drie en een halve ster is Politiek voor Dummies wel waard.

Over de grens kijken
Wil je je grenzen verleggen en politiek buiten ons eigen land bedrijven, dan is er ook een uitgave die zich meer richt op de Europese politiek, Europese Unie voor Dummies. En neem anders gewoon eens een kijkje op de Dummies-website, daar vind je alle uitgaven van Uitgeverij Pearson in deze serie.

Uitgever: Pearson ISBN: 978 90 430 1849 4 Pagina's: 305

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.