Boek: Andre Agassi - Open

Na het beëindigen van een sportcarrière breekt een tijd van reflectie aan. De hectiek van het sporten, het rondreizen over de hele wereld en het leven vanuit een koffer in een hotelkamer is voorbij en dan is er ineens ruimte om terug te kijken. Ook tennisser André Agassi deed dit, het resultaat van dit terugkijken kun je lezen in zijn autobiografie Open.

Vegaskid
Dat Agassi altijd een beetje bekend stond als de glamourboy van de tenniscourts is bekend. Toch heeft die status hem ook veel ellende bezorgd en werd hij soms wat vreemd aangekeken. Zijn carrière heeft er af en toe wel onder te lijden gehad, alleen wist hij er telkens weer bovenuit te stijgen. In Open doet Agassi een boekje open en laat hij je als lezer binnen in zijn diepste innerlijk. Onthullingen over hoe hij de tennis-hoogtijjaren heeft ervaren, hoe hij omging met zijn imago en zijn hang naar glamour. Het komt allemaal aan bod, gezien door zijn ogen en nu eens niet door de media gehypet. Wat vooral opmerkelijk is in het boek, is te lezen dat André zelf zegt altijd een haat-liefde verhouding met tennis gehad te hebben. Dit wetende is het eigenlijk des te knapper dat de beste man nog zo'n succesvolle carrière heeft gehad. Hoe moeilijk moet het niet zijn om het op te brengen dag in dag uit te trainen voor iets waarvan je eigenlijk zegt het toch ook te haten... Agassi bewees dat het kon.

Boeiend
Open is een erg boeiende autobiografie die een heel andere André Kirk Agassi laat zien dan we al die jaren voor ogen hadden. De wijze waarop Agassi terugkijkt en ervaart hoe zijn leven was is een openbaring. Hij laat met dit boek behoorlijk het achterste van zijn tong zien, wat deze autobiografie ook sterk maakt. Wat heb je er immers aan als je dan nog niet alle deuren openzet. Het is duidelijk dat het schrijven van dit werk voor hem ook een moment van reflectie moet zijn geweest. Terugkijken op de jaren waarin hij vooral geleefd wérd en niet zélf leefde.

André Agassi in de jaren '80 - naar nu blijkt mét toupet

Deze autobiografie zal zeker door de sportliefhebbers, en de tennisfans in het bijzonder, goed ontvangen worden. Maar ook als je meer geïnteresseerd bent in de mens Agassi dan de sportmens Agassi, is Open een zeer boeiende autobiografie om te lezen. Bijna 500 bladzijden, maar eenmaal begonnen in het boek vergeet je dat totaal, je blijft aan één stuk door lezen. Een markante man levert een markant boek af. Zeker vier sterren waard, game-set and match voor dit boek!

Uitgever: A.W. Bruna VIP ISBN: 978 90 229 9484 9 Pagina's: 470

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.

Meer sport? Ga naar FOK Sport.