Boek: Linda Castillo - Zwijgplicht

De jonge commissaris Kate Burkholder is opgegroeid als een Amish meisje. Maar op 14 jarige leeftijd overkwam haar iets gruwelijks. Deze gebeurtenissen zorgden ervoor dat ze besloot om de Amish te verlaten en in de 'echte' wereld te gaan leven. Ze ging studeren en werd na een goede carrière als politieagent verkozen als commissaris in haar oude gemeente. Dit omdat ze naast de kennis van het Amerikaanse recht ook de kennis heeft van de Amish. Als er dan het lijk van een jong meisje wordt gevonden, welke op een gruwelijke wijze is vermoord, weet iedereen dat de Slachthuismoordenaar weer terug is. Maar Kate heeft haar bedenkingen, ze kan het echter niet aan iemand vertellen want ze draagt een duister geheim met zich mee.

Linda Castillo heeft reeds een flink aantal boeken op haar naam staan, maar dit is eigenlijk haar internationale debuut. De eerder geschreven boeken werden uitgegeven in verschillende reeksen zoals Silhouette Intimate Moments, Harlequin Intrigue en Berkley Sensation. Inderdaad, boekjes van dertien in een dozijn, maar vooral voor de verhalen in de laatste reeks kreeg Linda veel erkenning in Amerika. Voor haar zal het een goede oefening zijn geweest voor het schrijven.

Met Zwijgplicht, een nieuwe reeks met een verse hoofdrolspeelster, gesitueerd in het land van de Amish, breekt Linda dus internationaal door als thrillerauteur. In 2010 zal het tweede deel uit de reeks volgen.

Het verhaal boeit vanaf het begin, Kate Burkholder is een interessant hoofdpersonage met een stevig verleden. Je maakt kennis met haar en haar geschiedenis doordat het verhaal van Kate in de ik-vorm wordt verteld. Bij andere spelers wordt het verhaal mooi verteld in de tweede persoon. Wat tevens mooi overkomt zijn de twee werelden, de normale westerse wereld van Amerika en de meer ingetogen Amish. Het af en toe gebruikte Pennsylvania Dutch zal voor de Amerikaanse lezer wel wat vreemd overkomen, voor ons Nederlanders is het natuurlijk weer wel wat herkenbaarder, vooral als je de Duitse taal machtig bent. Voor het genre psychologische thriller is dit boek zeker een aanwinst en dus een aanrader voor liefhebbers van dit genre.

Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers ISBN: 978 90 2299 578 5 Pagina's: 304 Waardering:

Kijk voor meer boeken in Boeken.