DVD: Brian De Palma 2-DVDbox

Ondanks dat Brian De Palma bij een groot publiek vooral bekend is om films als Scarface en Mission: Impossible, zien velen hem als een 'Hitchcock light' vanwege zijn thrillers, die volzitten met verwijzingen naar de master of suspense. Hoe hij dit toch weet te combineren met zijn eigen stijl, wordt snel duidelijk als je de films bekijkt die nu in een boxje zijn uitgebracht, Sisters en Obsession.

Brian De Palma 2-DVDbox

Bij deze twee vroege De Palma-films (Sisters uit 1973, Obsession uit 1976) gaat de vergelijking waarschijnlijk nog meer op dan bij al zijn latere films. En niet alleen de plots bevatten herkenbare Hitchcock-elementen: de muziek voor allebei deze films werd geschreven door Hitchcocks favoriete componist, Bernard Herrmann.
In Sisters heeft model Danielle (Margot Kidder) zo'n ongezonde relatie met haar tweelingzus, dat een man die met haar mee naar huis gaat dat ernstig betreurt in een bloedstollende scène (denk aan Psycho). Op datzelfde moment kijkt de overbuurvrouw uit haar raam en ziet alles gebeuren, maar niemand gelooft haar en ze moet zelf op onderzoek om haar gelijk te bewijzen (vergelijk Rear Window). Gelukkig is er ook genoeg van De Palma's stijl in te herkennen: zijn vaste thema voyeurisme is hier sterk aanwezig.
Opvallender, en destijds erg vernieuwend, is zijn gebruik van split-screen in twee spannende scènes. Zo zien we hoe de vrouw de politie ervan probeert te overtuigen dat er een moord is gepleegd terwijl op datzelfde moment de sporen uitgewist worden. De techniek werkt natuurlijk ook op psychologisch niveau voor de relatie tussen de zusjes. Dankzij Kidders sterke rol en de spanning, met hier en daar wat verlichtende humor, is dit een effectieve thriller die nauwelijks gedateerd is. De beeldverhouding is 1,77:1 en de geluidstrack mono.

Sisters

Als je Sisters kunt zien als Psycho met een beetje Rear Window, is Obsession overduidelijk Vertigo met een vleugje Rebecca. Michael Courtlands vrouw en dochtertje worden ontvoerd en vastgehouden voor losgeld. De overdracht loopt fout en de ontvoerders slaan op de vlucht in hun auto, maar ze verongelukken. Jaren later is Michael nog steeds aangedaan door zijn verlies. Hij bezoekt de kerk in Florence waar hij zijn vrouw had ontmoet en ziet daar een meisje dat sprekend op haar lijkt. Hij vraagt deze Sandra ten huwelijk en neemt haar mee naar New Orleans. Hij ziet dit als zijn tweede kans, maar zij lijkt iets anders van plan. Net als Hitchcocks Rebecca is dit in de eerste plaats een romantisch drama en daarna een thriller, maar wel een sterke. De laatste vijf minuten doen een beetje geforceerd aan (scenarist Paul Schrader had een ander einde in gedachten) maar dit doet niets af aan wat vooraf is gegaan, een spannend drama, ook nog eens prachtig gefotografeerd.
De film is gelukkig in zijn originele beeldformaat weergegeven, 2,35:1, en de geluidsopties zijn Dolby stereo en 5.1.

Obsession

Dit zijn geen van beide films die snel op tv worden vertoond en Sisters was ook op DVD niet in Nederland te krijgen. Dit boxje is dan ook een welkome uitgave, niet alleen voor wie zijn Hitchcock- of De Palma-verzameling wil completeren, maar ook voor wie geïnteresseerd is in hoe een succesvol filmmaker zijn carrière begon of gewoon liefhebbers van een goede thriller.
Label: A-Film    Releasedatum: 15 december 2005    Kijkwijzer:

Must Buy
Stay away!