DVD: UP

Met de tiende film uit de Pixarstal boekte moederconcern Disney afgelopen bioscoopjaar weer een groot succes. De film was één van de bestbezochte van 2009 en Disney zou Disney niet zijn als het de film niet vlak voor de kerst ook nog eens op dvd en Blu-Ray zou uitbrengen. De film is sinds 16 december verkrijgbaar.

Carl Fredericksen is een koppige oude man, 78 jaar oud. Hij woont nog in het huisje waar hij ooit met zijn vrouw ging samenwonen, maar om hem heen wordt een flink nieuwbouwproject de grond uitgestampt. Als hij op een dag dreigt zijn huisje te moeten verlaten, besluit hij er met huis en al vandoor te gaan. Carl heeft namelijk al vanaf zijn jeugd één wens: met een zeppelin op avontuur te gaan naar Paradise Rock. En door die wens ontmoette hij ook zijn vrouw, Ellie, die als kind dezelfde wens had. Door allerlei redenen kwam het er echter nooit van om af te reizen naar de exotische bestemming en het zit Carl dwars dat hij zijn Ellie nooit Paradise Rock heeft kunnen laten zien voor haar dood. Als Carl zijn geliefde huis moet verlaten knoopt hij duizenden ballonnen vast aan het huis, waarmee hij naar zijn droombestemming wil vliegen. Wat Carl niet weet is dat hij een verstekeling aan boord heeft: de ietwat irritante, maar goedbedoelende padvinder Russell. Samen vliegen ze richting Zuid-Amerika en landen niet ver van de droombestemming van Carl. Daar ontmoeten ze de merkwaardige vogel Kevin en de speelse hond Dug, die blijkbaar een geheime missie heeft om Kevin te vangen. Opvallend detail: Dug heeft een halsband waardoor hij kan praten.

Zoals we gewend zijn van Pixar is ook de nieuwste aanwinst uit de collectie een waar juweeltje. Dat zit hem niet alleen in de prachtige beelden, maar ook in de vaak ontroerende verhaallijn. De eerste tien minuten -als we zien hoe Ellie en Carl hun leven deelden en afscheid van elkaar moesten nemen- zijn regelrechte tranentrekkers en ook de referentie daaraan verderop in de film is ontroerend. De geanimeerde wereld is bijzonder kleurijk, maar neemt nergens de hoofdrol over van het verhaal, zoals we regelmatig zien bij andere animatiefilms. Voor een uitgebreider oordeel over Up kun je terecht bij deze review.

Up wordt in maar liefst vier verschillende edities uitgebracht. Het gaat hierbij om een enkele dvd (met 1 disc, waarop je de film + bonusmateriaal vindt), een Deluxe dvd (met een 2-disc steelbook, de film + bonusmateriaal + Disney Digital Copy), een Superset (dvd + Blu-ray + Disney Digital Copy: 4 disc) en tot slot een Blu-ray (2-disc, de film + heel veel extra bonusmateriaal) In deze review is er gekeken naar de Deluxe dvd. Naast de film bevat deze uitgave een aantal leuke extra's. Hoogtepunt is het korte filmpje "Plaatselijk Bewolkt" (Partly Cloudy), waarin we zien hoe ooievaars hun babies ophalen in de wolken; erg geestig en bijzonder creatief gemaakt. Een iets minder grappig filmpje is "Dugs Special Mission", waarin we zien hoe de klunzige Dug een aantal merkwaardige opdrachten krijgt van Alfa. Ook bevat de schijf een commentaartrack, ingesproken door de regisseur.

Daarnaast bevat de schijf een korte feature waarin we de creatieve genieën van Pixar volgen bij hun reis naar de Tepuis, de bijzondere rotsformaties waar Carl met zijn huis naartoe wil vliegen. De documentaire laat zien hoe indrukwekkend deze 'tafelbergen' zijn, die je in de jungle van Venezuela vindt. Tot slot bevat de dvd een aantal alternatieve grof uitgewerkte scènes. In de fraaie steelbox is overigens ook een een Digital Copy toegevoegd, zodat je de film ook makkelijk over kunt zetten op je draagbare mediaspeler of computer.

De korte film Partly Cloudy

Up is een onderhoudende, ontroerende en indrukwekkende animatiefilm. Velen noemen Wall-E de beste Pixar ooit, maar Up is minstens net zo goed. Ook de release op dvd is uitstekend, met veel interessante en vermakelijke extra's. Up is een absolute must-have voor elke liefhebber.

Label: Universal Pictures H.E. Releasedatum: 16 december 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.