Film: Cloudy with a chance of meatballs

Uit de Sony studio's komt weer een nieuwe animatiefilm. Spraken we vroeger over tekenfilms en waren die vooral bedoeld voor kinderen, tegenwoordig noemen we het dan netjes animatie en dat is dan meteen een vrijgeleide om als volwassene ook de bioscoop te betreden. FOK! had het genoegen de onvertaalde versie te bekijken, voor de kinderen is er uiteraard ook de Nederlandstalige release, voor ieder wat wils dus. Laat die gehaktballen maar vallen, want daar hebben we het dus over: Cloudy with a chance of meatballs (Nederlandse titel: Het regent gehaktballen).

Het regent eten
Flint Lockwood heeft als kind eigenlijk maar één wens, hij wil uitvinder worden. Zijn vader probeert hem echter duidelijk te maken dat hij maar beter bij hem in de zaak kan komen, een echt goede uitvinder zal Flint nooit worden en hij kan er zeker zijn brood niet mee verdienen. Flint probeert zijn vaders mening te negeren en besteedt elke vrije minuut in zijn laboratorium. Daar doet hij allerlei uitvinden, met als klap op de vuurpijl een machine die eten laat regenen. Je stopt er bovenaan water in en onderaan komt er het gewenste eten uit. Wanneer het dorp waar Flint woont in crisistijd belandt en alleen nog maar sardientjes lijkt te kunnen betalen, wordt Flint door de burgemeester ingeschakeld om met zijn machine te zorgen voor drie maaltijden per dag.

Al snel krijgt hij verzoeken van alle kanten om het bepaalde soorten eten te laten regenen. Van hotdogs tot pancakes, van steak tot ijs, het komt allemaal uit de lucht vallen. Weervrouw Sam heeft het er maar druk mee, met haar weerbericht probeert zij de dorpelingen te waarschuwen. Haar eigen betrokkenheid en interesse in de wetenschap brengt haar samen met Flint. Het tweetal moet volop aan de bak wanneer er een heuse spaghetti-tornado het dorp bedreigt doordat de machine op hol is geslagen. Kunnen zijn het dorp en zijn inwoners redden?

Stemmencast
Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Judi en Ron Barrett uit 1978 en is prima naar het doek (de computer) vertaald. In de Engelstalige versie vinden we stemmen terug van bekende komedieacteurs en actrices als Anna Faris, Neil Patrick Harris, Andy Samberg, Lauren Graham en Bill Hader. In de Nederlandse film krijgen we Peter Van de Veire (Flint), Alex Agnew (Earl), Carry Goossens (Tim) en Koen De Graeve als Baby Brent te horen, en als klap op de vuurpijl neemt zangeres Do de stem van Sam voor haar rekening. Hoe deze Nederlandse stemmen het in de film brengen, kan ik niet vertellen, ik zag immers alleen de originele film. Toch maakt het wel nieuwsgierig, vooral naar de invulling die Do aan haar karakter zou geven. Misschien toch nog een tweede keer naar de bioscoop dan om de Nederlandstalige editie te bekijken (al ben ik over het algemeen géén voorstander van het vertalen van dit soort films, het verliest toch net wat cadans en grappen komen vaak minder goed over).

Dat Sony goed is in het maken van computergeanimeerde films bewezen ze al menigmaal. Ze wedijveren met Pixar om de de nummer één positie. Leuk weetje is misschien wel dat de strijd tussen deze twee firma's Sony heeft doen besluiten de release van Cloudy with a chance of meatballs uit te stellen. De oorspronkelijke release zou kort na Pixars Up zijn, maar dat durfde Sony toch niet aan. Achteraf een heel verantwoorde keuze, want Up werd een succes.

De beelden in de nieuwste Sony-film zijn scherp en strak. Vooral de zo sprekende grote ogen die de karakters hebben maken dat je meteen iets gaat voelen voor personages. Flint is een beetje onhandig, maar zeer aandoenlijk. Zijn hulpje Steve (een aapje) zorgt voor de nodige humor. Verder is er ruimte voor wat liefde tussen Flint en Sam. Met deze ingredienten wordt op goede wijze gespeeld en de manier waarop het in het verhaal verweven zit, maakt dat er zowel voor kinderen als voor volwassenen een boodschap in zit. Zo is het element van 'pesten' mooi in de film verwerkt. De nerds Flint en Sam zijn beiden erg veel gepest omdat ze 'nerd' zijn. Flint heeft er lak aan, Sam besluit haar uiterlijk ervoor te veranderen en zich anders voor te doen dan ze werkelijk is. De uiteindelijke boodschap van Flint is dat Sam toch vooral zichzelf moet zijn. Het niveau waarop dit soort zaken worden aangepakt kent twee lagen, één die voor kinderen te volgen is en één die volwassenen meer aan zal spreken. Animatie lijkt op dit gebied een nieuwe ontwikkeling te zijn in het overbrengen van morele lessen. Vermaak en opvoeding in één. Sony heeft met Cloudy with a chance of meatballs weer een leuke en strak geanimeerde film afgeleverd, vier sterren is wel op zijn plaats. Je vraagt je af hoe ver het animatiegenre nog kan gaan wat betreft ontwikkeling...

Label: Sony Pictures Releasedatum: 17 februari 2010 Kijkwijzer:
Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.