Boek: Petra Kruijt - Gemma & partners

Chicklits gaan veelal uit van dezelfde formule: jonge ambitieuze vrouw heeft een fijn huis, goede vriendinnen en een leuke baan met een irritante collega. Maar mist een man, waarnaar ze dan ook op zoek gaat in het boek. Dat deze formule vaak succesvol is bewijst Petra Kruijt met haar eerste boek Gemma & partners.

Over een prins en een wit paard
We maken kennis met de 26-jarige Gemma terwijl ze met haar vriendinnen Patty en Belinda in de trein zit na een avondje stappen. In beschonken toestand besluit Gemma, op zoek naar een leuke man, een prijsvraag onderaan de puzzelpagina in de gratis kranten in de coupé te schrijven. De hoofdprijs is een date met haar. Wanneer ze enkele dagen later op het notariskantoor waar ze werkt haar mail opent en alleen hitsige reacties in haar mailbox aantreft, beschouwt Gemma het experiment als mislukt. Totdat een potentiële kandidaat zich onverwachts een paar dagen later meldt. Gemma is ondertussen al als een blok gevallen voor de stinkend rijke en uiterst charmante Boudewijn, die haar op handen draagt. Maar de nieuwe kandidaat blijkt na een paar chatsessies eigenlijk toch ook wel érg leuk en stelt haar daarmee voor een zeer lastige keuze.

Zoet maar goed
Gemma heeft meer dan alleen deze keuze aan haar hoofd, want Kruijt heeft haar opgescheept met twee zeer verschillende vriendinnen en een collega waar ze zich aan ergert. Ook heeft ze een uitermate creatief vriendje als het op afspraakjes aankomt. Gemma & partners is daardoor op geen enkele pagina saai en de vaart blijft er goed in. Waar bij sommige chicklits de hoofdpersoon nog wel eens wil verdrinken in haar eindeloze gedachtestroom, blijft deze stroom bij Gemma beperkt tot enkele grappige, herkenbare gedachtekronkels. Wel is het verhaal behoorlijk zoet met een hoog sprookjesgehalte. Zo krijgt de lezer galante mannen, een koets met paarden en een geheimzinnig oud vrouwtje met vieze kruidenthee voorgeschoteld. De afspraakjes met haar mannen zijn dan ook niet allemaal even geloofwaardig, maar daardoor niet minder leuk om te lezen. Er is niets mis met lekker wegdromen terwijl je je een voorstelling maakt van het mooie leventje van Gemma. Het is knap van Kruijt hoe ze alle stukjes op het eind van het verhaal in elkaar past in een verrassend plot. Haar schrijfstijl is lekker vlot en met precies de goede dosis humor. Dit alles maakt Gemma & partners een heerlijk romantisch en veelbelovend debuut.

Uitgever: Zomer & Keuning ISBN: 978 90 5977 149 9 Pagina's: 215

Kijk voor meer boeken in Boeken.