Dvd: The Mentalist seizoen 1

Er zijn genoeg leuke misdaadseries te vinden op televisie. Of het nou alleen gaat om het oplossen van moorden op een forensische manier zoals in CSI of bijvoorbeeld kijken of mensen liegen op basis van gezichtsuitdrukkingen zoals in de serie Lie To Me. Tussen deze twee manieren in zit er nog een andere manier van misdaad oplossen. The Mentalist is een serie waarbij Patrick Jane (Simon Baker) iemand zijn gedachten en gedrag kan manipuleren.

Patrick Jane werkt in de serie voor de CBI (California Bureau of Investigation). Hij heeft als gave om misdaden op te lossen door zijn observatievaardigheden te gebruiken. Dit doet hij niet alleen want samen met Teresa Lisbon (Robin Tunney), Kimball Cho (Tim Kang), Wayne Rigsby (Owain Yeoman) en Grace van pelt (Amanda Rightetti) staan ze elke keer weer voor een raadsel wat ze op moeten lossen. Dat Patrick het allemaal niet zo letterlijk neemt met de regels van de CBI is meteen al in de eerste afleveringen goed te merken wanneer hij een slachtoffer uit een ziekenhuis “ontvoert” naar de plek van het misdrijf. Dit allemaal om haar te laten herinneren wat er nou precies gebeurd is. Hoofdagent Lisbon die toch al niet zo van onzin houdt maakt er ook zeker geen geheim van haar dat ze manier van werken van Jane niet ziet zitten. Zij is meer het type van de harde feiten en arrestaties en dat terwijl Jane meer is van het bespelen van mensen op basis van gevoel. Naast dat dit vijftal dus zaken oplost loopt het verleden van Jane als een rode draad door de serie. Zijn vrouw en dochter zijn een flink aantal jaren terug vermoord door de seriemoordenaar Red John. Het is dan ook leuk om te zien dat ze in elke titel van een aflevering het woord red hebben verwerkt.

Je wordt op tv doodgegooid met misdaadseries. Sommige zijn heel sterk en lopen al een flink aantal seizoenen de andere worden na het eerste seizoen alweer uit de lucht gehaald. Of The Mentalist het gaat redden is nog niet helemaal duidelijk na dit eerste seizoen. Het lijkt er op dat het team nog niet geheel op elkaar ingespeeld is. De eerste paar afleveringen zijn dan ook bijna krampachtig te noemen en kijken niet bijzonder lekker weg. Op de vraag wat is een Mentalist wordt in het begin ook nog niet echt antwoord gegeven. Je moet dus er zelf achter komen wat nou de krachten van Jane echt zijn, en waarom hij dan zo speciaal is in het team. Als je het ons vraagt is deze serie niet zo heel erg bijzonder en dan ook zeker geen aanvulling op de al bestaande series over crime. Na de eerst wat krampachtige afleveringen is het nog best grappig om naar te kijken voor een aflevering op 10, maar daarna is het gewoon erg veel van hetzelfde.

Naast de 23 afleveringen die het eerste seizoen bevat zijn er op de box ook nog wat extra’s te vinden voor de kijker. Naast een korte film waarin je kennis kan maken met de cast en makers van deze serie staan er ook de standaard bloopers en niet vertoonde scènes op. Wat niet geheel standaard is bij deze bonus items is de korte film Cracking the Crystal Ball: Mentalist vs. Phychic. Dit is een item over de mentale scherpzinnigheid vs. de scherpe observatie. Nee, voor ons is dit geen blijvertje om te blijven kijken. Daarom ook maar 2,5 ster voor deze serie.

Label: Warner Home Video Releasedatum:november 2009
Kijkwijzer:

Waardering serie: Waardering extra's: