DVD: Desperate Housewives - seizoen 5

Als er in de luxe buitenwijken van Amerika één ding wordt aangetoond dan is het wel dat schoonheid vergankelijk is. De mooiste vrouwen verliezen op den duur hun schoonheid en de mooiste bos bloemen verwelkt. Toch zijn er ook dingen in het leven die langer meegaan dan je in eerste instantie zou verwachten. Neem als voorbeeld de avonturen van de vrouwen van Wisteria Lane. Inmiddels zijn we namelijk aanbeland bij het zesde seizoen van Desperate Housewives en de serie is nog steeds ongekend populair. De makers weten dat natuurlijk ook en brengen dan ook niet lang voor de feestdagen het vijfde seizoen uit op dvd.

Het vierde seizoen werd afgesloten met een flinke cliffhanger, dus het is niet zo gek dat er halsreikend werd uitgekeken naar de eerste aflevering van het vijfde seizoen. Het is dan ook een grote verrassing dat Desperate Housewives niet verder gaat waar de cliffhanger de kijkers achterliet, maar vijf jaar verder!Daarom is het dan ook hele puzzel om te achterhalen wat er precies is gebeurd in de afgelopen tijd. Zo hebben Susan, Lynette, Bree en Gabrielle maar liefst vijf jaar gezwegen over wat Katherine haar ex-man heeft aangedaan, heeft de verleidelijke Gaby twijfels over haar weinig glamoureuze rol als moeder en probeert Susan haar relatie met een nieuwe man, schilder Jackson, geheim te houden, Mike kan immers vrij jaloers zijn. Ook voor Bree heeft het leven niet stilgestaan, ze brengt namelijk een kookboek uit; iets wat haar cateringcollega Katherine vreselijk jaloers maakt. Ondertussen keert Edie na vijf jaar terug naar Wisteria Lane en introduceert ze een nieuwe echtgenoot: een oude bekende.

Naast de 24 afleveringen van het vijfde seizoen (op zeven dvd's), bevat de release een flinke hoeveelheid extra's. Deze zitten allemaal geconcentreerd op de zevende schijf, behalve de commentaartracks; deze zitten bijgevoegd bij de afleveringen. Eerste in de reeks extra's is de feature "What More Do I Need?", een scriptsessie waarin de acteurs met elkaar het script doornemen; een erg leuke feature. De andere extra's zijn helaas wat minder origineel en interessant. Zo is er een selectie van regisseur Marc Cherry, waarin hij zijn favoriete momenten met de kijkers deelt en is er een special over actrice Teri Hatcher. Daarnaast bevat de schijf erg grappige bloopers en een paar aardige 'deleted scenes'. Tot slot is er een feature waarin er wordt teruggeblikt op de eerste honderd afleveringen van Desperate Housewives.

Het vijfde seizoen van Desperate Housewives is wederom erg grappig, spannend en vermakelijk. Tuurlijk, de serie kent her en der wat slijtageplekken, maar is nog steeds een van de betere series binnen het genre. De uitgebreide release is erg de moeite waard, maar de adviesprijs (65 euro) is wel aan de hoge kant.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 25 november 2009 Kijkwijzer:
Waardering serie: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.