CD: Olivia Newton John - Christmas Wish

Elke zichzelf respecterende artiest brengt in zijn carrière minstens één keer een kerst-cd uit. Zo ook de Australische Olivia Newton John, toch vooral nog in het geheugen als Sandy uit de film Grease. Inmiddels is ze heel wat jaartje ouder, rijper en wordt het dus ook voor haar tijd om een kerstalbum in de markt te gooien. Het is Christmas Wish geworden. Zaten we hier op te wachten of is het overbodige meuk?

Heel ander geluid
Van de week kregen we hier al een review te lezen van een geheel ander soort kerst-cd, de groovy en funky sound. Nu luisteren we toch duidelijk naar een heel ander album, meer integer, engelachtiger en warmer. Het is helder, Olivia Newton John is meer van de traditionele kerstmuziek. De opener van de cd is al meteen een oude bekende, 'O Come All Ye Faithful'. Bij de wat oudere luisteraars en de échte kerstaddicts zal dit soort nummers beter in de smaak vallen. De cd telt een behoorlijk aantal tracks (22) en de meeste titels zullen wel bekend in de oren klinken. Je moet dan ook vooral kijken naar de draai die Newton John eraan geeft om de tracks te beoordelen. Wat in de opbouw van de cd leuk is gedaan, is dat tussen de gezongen nummers door steeds korte interludes zijn opgenomen, dit geeft afwisseling.

Olivia Newton John laat met deze cd duidelijk horen hoe zíj kerst ziet en beleefd. De nummers en de toon van de muziek passen bij haar uiterlijk en haar uitstraling, stralend als een sterretje, zwevend als een engeltje. Traditioneel? Ja zeker. Oubollig? Misschien. Overbodig daardoor? Nee, absoluut niet. In het segment van de kerstmuziek is er met deze cd gewoon een mooie, integere keus bijgekomen. Voor ieder wat wils; zoals de één een gouden boom heeft, de ander een roze en weer een ander een rode versiering kiest, zo is dat ook met kerst-cd's.

A Mother's Christmas Wish

Lang gewacht
De cd Christmas Wish werd in haar thuisland al in 2007 uitgebracht, toch heeft het tot 2009 geduurd voor de cd de overstap naar de andere continenten heeft gemaakt. Sinds dit jaar is hij in zowel Amerika als Europa te krijgen. Was het die twee jaar wachten waard? Ja hoor. Zeker als je op zoek bent naar een cd die je in de aloude kerstmood moet brengen, niet te modern, zwoel en engelachtig. Dat is was Christmas Wish je zal brengen. Het is in ieder geval de moeite van de aanschaf waard als je dit jaar op zoek bent naar een nieuwe kerst-cd voor tijdens het zevengangendiner.

Tracklist

01 O Come All Ye Faithful
02 Angels We Have Heard on High