CD: Anneke van Giersbergen&Agua de Annique-In Your Room

Hoe zou dat zijn? Als iedereen je naam in één ademtocht noemt met de band waar je vroeger frontvrouwe van was? Is dat irritant, is dat beklemmend, opent het deuren die anders gesloten blijven, of zal het boeie en is het wat het is? Anneke van Giersbergen zou het moeten weten. The Gathering is voor haar al enkele jaren passé, en ze leeft zich uit met Agua de Annique.

Zo oneerlijk als dat is, is The Gathering onbewust ook voor mij referentiekader. En dat kan snel weer overboord. Niet om morele redenen, maar omdat In Your Room nauwelijks vergelijkbaar is met de historie. Ja, wél de stem van Van Giersbergen, maar ook niet in alle nummers. Soms klinkt er het tragische gedragene in door, maar zeker zo vaak klinkt haar stem meer poppy, vrolijker zo je wilt. En meer geaard (sorry voor het new age woord, maar het is echt zo). Het heeft ongetwijfeld ook te maken met een meer sobere achtergrond.

Op In My Room worden ingetogen sobere liedjes ('Wonder', 'Home Again') afgewisseld met poppy opgetogen deuntjes ('Hey Okay!', 'The World', 'Sunny Side Up', 'Physical'). Dat werkt eigen best goed, het komt de fruitigheid van het album ten goede. De zang is spatzuiver, en zelfs als de stem iets breekt (aan het einde van 'Adore' bijvoorbeeld) dan breekt het met charme en passie. Van groef naar groef eerlijk.

Soms doet het wat plastic aan (begin van 'Hey Okay!', en ook 'I Want' bijvoorbeeld, waarin de synthesizer een beetje uit de toon valt), maar wie wil niet het concertgebouworkest even voor een dagje inhuren.... even afgezien dat die niet op het podium passen. Alle hoekjes en gaatjes worden gevuld met de kenmerkende gedetailleerde en gedragen stem , welke nadrukkelijk en helder boven de muziek lijkt uit te zweven. Bovendien combineert de klankkleur mooi met de tweede stem en gitaaraccenten. Het is mooi bij elkaar gehouden.

Hoogtepunt is voor mij 'Longest Day'. Ik hou van het langgerekte. De traagheid, de zindering. Van Giersbergen vraagt zich in 'The World' af "Are you not in love with what you do?". Uit 'Longest Day' blijkt als geen ander af hoe een droom op een muziekladder klinkt. Gewoon terwijl je slaapdronken op 10.000 meter hoogte richting huis vliegt.

In My Room maakt mij in ieder geval nieuwsgierig waar het muzikaal naartoe gaat. Want duidelijk is dat alle opties openstaan.

Label: Jammm Releasedatum: 30 oktober 2009 Waardering:

Kijk voor meer muziek in MUZ.