Return To Mysterious Island 2


Gamedeveloper Kheops Studios richt zich voornamelijk op adventures rond historische figuren en gebeurtenissen, al dan niet fictief. Zo hebben ze spellen gemaakt over Nostradamus, Leonardo da Vinci en Dracula, maar ook een serie games die geïnspireerd zijn door de boeken van Jules Verne. In die laatste categorie komt het uit 2004 stammende Return To Mysterious Island, dat gebaseerd was op het boek Mysterious Island van de bekende sciencefiction-schrijver. In het spel maakten we kennis met Mina, een solo-zeilster die op haar tocht rond de wereld strandde op een eiland waarop een eeuw eerder de beroemde duikboot van Kapitein Nemo blijkt te zijn aangemeerd. Hij en zijn bemanning hebben een tijdlang op het vulkanische eiland geleefd en er flink wat bruikbare voorwerpen en bouwwerken achtergelaten, waaronder een molen en een klei-oven. Mina vond ook het testament van Kapitein Nemo en besloot deze in te willigen. Ze moest zien te overleven tot iemand haar kwam redden, en ondertussen proberen aan boord van de Nautilus te komen om een schild dat haar SOS-signalen blokkeerde uit te schakelen. Hierbij moest ze bijvoorbeeld een primitieve batterij maken, potten bakken, een destilleerinrichting bouwen en een oud kanon repareren. Aan het eind van het spel zagen we een helikopter komen om haar, en het aapje Jep waarmee ze vriendschap had gesloten, op te halen.

In deel twee gaat het door vulkanische activiteit goed mis met de helikopter, en deze crasht op het eiland waarbij de piloot om het leven komt en Mina gewond raakt. Mina zit dus nogmaals voor een onbekende periode op het eiland vast. Door de op handen zijnde vulkanische uitbarsting is het water gestegen en zijn bepaalde stukken van het eiland niet langer toegankelijk, terwijl andere delen nu voor het eerst bereikbaar zijn. Naast Jep blijken er andere apen op het eiland te zijn, en gedurende het verhaal moet je met sommigen ervan vrede zien te sluiten. Ook is er een roofdier dat op diverse momenten verjaagd moet worden. Bepaalde delen van het spel speel je met Mina en Jep samen, andere delen met een van de twee (bijvoorbeeld als een doorgang te nauw is voor Mina, of als Jep bang is om onder water te gaan).

Nieuw in dit deel zijn de minigames die je moet spelen om bijvoorbeeld mieren te vangen of kwaadaardige apen weg te jagen met een blaaspijp. Voor diegenen die dit soort behendigheidsspelletjes echt niet leuk vinden en voor wie er gewoon geen zin in heeft, is er een mogelijkheid om ze \"af te kopen\" door zogenaamde pride points in te leveren. Dit gaat ten koste van de score die je aan het eind van het spel in beeld krijgt, hoe minder je gebruik maakt van de functie om de minigames op easy te spelen of over te slaan hoe hoger de score. Extra punten verdien je ook door inventief met je inventaris om te gaan. Veel voorwerpen kunnen op verschillende manieren gecombineerd worden, en als je veel uitprobeert word je daarvoor beloond door middel van extra punten. Sommige dingen kun je ook weer uit elkaar halen om de onderdelen op een andere manier te gebruiken. De meeste van deze puzzels zijn op een geloofwaardige manier verweven met het verhaal, Je maakt echt gebruik van de grondstoffen die, al dan niet meegebracht door eerdere bewoners, op zo\'n eiland aanwezig zijn om pigment te maken of de hoogte van een heuvel te meten. Andere puzzels en plotwendingen zijn daarentegen enigszins ongeloofwaardig, het aapje Jep is op sommige momenten bijvoorbeeld wel heel erg intelligent.


Bij sommige puzzels en mini-games is de mogelijkheid ingebouwd om deze over te sturen naar je iPhone, deze vervolgens onderweg of op de WC op te lossen en dan weer te integreren met het spel. Daarnaast is het mogelijk tijdens de installatie een soort chatclient mee te installeren waarmee je tijdens het spel met andere spelers kan communiceren. Ik heb dit zelf niet uitgeprobeerd maar het lijkt me enigszins afbreuk doen aan het hele idee van alleen op een verlaten eiland proberen te overleven, als je iPhone wel bereik heeft en je tegelijkertijd met allerlei andere spelers in een chatruimte zit te ouwehoeren.

Over het algemeen ligt het tempo van het spel erg goed. Er gebeurt precies genoeg om je geïnteresseerd te houden voor langere tijd. De uitdaging om iets nieuws te creëren met de dingen die je gevonden hebt is hoog. Toch kan het wel gebeuren dat je langere tijd vast komt te zitten omdat je ergens een noodzakelijk voorwerp hebt gemist of tot een voorwerp hebt gecombineerd waardoor je bijvoorbeeld geen vuur kunt maken, wat voor diverse procedures in het spel een belangrijke tussenstap is. Juist omdat het spel zo non-lineair is heb je op zulke momenten echt geen idee waar je het moet zoeken. Heb je dan eenmaal de blokkade gevonden, dan raakt het spel weer in een stroomversnelling omdat je er weer legio mogelijkheden bij hebt gekregen.