Film: The Informant!

Geen berg is te hoog deze dagen voor Matt Damon. Noem een genre en hij speelt het klaar met een ruime voldoende. Met zijn nieuwste film The Informant! geregisseerd door Steven Soderbergh (Ocean's Thirteen) laat hij zich wederom van zijn beste kant zien. Hij kruipt succesvol in de huid van een klokkenluider die op het punt staat zijn werkgever aan te geven wegens het uitvoeren van illegale praktijken. De klokkenluider lijkt een goudmijn voor de FBI, maar deze goudmijn verandert al snel in een bron van frustratie voor de federale agenten. Met alle hilariteit als gevolg.

Marc Whitacre (Matt Damon) is een biochemicus die werkzaam is voor het grote bedrijf Archer Daniels Midland (ADM). Hij is een jonge succesvolle werknemer van ADM met een hooggeplaatste functie. Hij heeft het goed voor elkaar; een goede baan, mooi huis, mooie auto’s en een lieve vrouw. Wat bezielt Whitacre om klokkenluider te worden? Want hij besluit samen te gaan werken met de FBI om zo de illegale prijsafspraken van ADM aan het licht te brengen. Whitacre zal te boek komen te staan als de klokkenluider met de hoogste functie in de Amerikaanse geschiedenis. Waar de FBI-agenten (Scott Bakula en Joel McHale) eerst met volle overgave meewerken met Whitacre om deze grote zwendel te kunnen bewijzen, verdwijnt gaandeweg het proces hun enthousiasme voor de zaak. De klokkenluider begint de agenten te frustreren met zijn gedrag waar geen pijl op te trekken is. De FBI krijgt veel moeite om alle feiten op een rij te krijgen, want Whitacre blijkt een enorme rijke fantasie te hebben. The Informant! ontwikkelt zich als een zwarte komedie waarbij we moeten oppassen met wat we moeten geloven van de klokkenluider.

Matt Damon is geheel in zijn element met de rol van Marc Whitacre. In sommige scènes spettert hij van het witte doek. Hij etaleert zijn jongensachtige onschuld met verve. Whitacre is zeker onschuldig om te zien, al leren we tijdens de film deze biochemicus kennen als iemand met grappige duistere kanten. Matt Damon heeft zich helemaal in de rol ingeleefd, ook gezien de pondjes die hij is aangekomen om zo meer op Whitacre te lijken. Met de inbreng van Matt Damon is het een heerlijke film geworden. Want laten we eerlijk wezen, een klokkenluider van een groot agrarisch bedrijf klinkt in eerste instantie niet spannend of grappig. Spannend wordt het niet, maar leuk wordt het zeker. Vooral vanaf het moment dat Whitacre gaat samenwerken met de FBI krijgen je lachspieren hun dagelijkse training. Hij begint zich te wanen in een grote boze spionnenwereld waar hij nu ook deel van uit maakt. Je zult na het zien van deze film niet meer vergeten waarom iemand zichzelf geheim agent 014 noemt in plaats van de welbekende geheim agent 007. Het personage van Matt Damon wordt daarnaast versterkt door de goede rol van Melanie Lynskey. Zij speelt Ginger, de zorgzame vrouw van Whitacre. Ginger bedoelt alles goed, maar ontbeert de intelligentie om te kunnen begrijpen wat zich afspeelt in haar omgeving. Dit is een groot rataplan, uitgevoerd door de man die elke avond naast haar slaapt.

De voice over die in de film aanwezig is, is van onmisbare waarde en zorgt voor een extra dimensie. Het verhaal is gebaseerd op een boek van Kurt Eichenwald, die het waargebeurde verhaal van Whitacre heeft opgeschreven. In het boek is er geen sprake van een voice over, scriptschrijver Scott Z. Burns (The Bourne Ultimatum) verdient hier een pluim voor het bedenken van de voice over. Regisseur Steven Soderbergh heeft de voice over zo verfilmd dat we kunnen meegenieten van de fantasievolle gedachten die zich in het hoofd van Whitacre bevinden. Deze gedachten worden gortdroog ingesproken door Matt Damon waardoor het humorgehalte alleen maar stijgt. Het mogen meekijken in de ziel van Whitacre heeft ook nog een andere bedoeling. Langzamerhand wordt door zijn denkbeelden ook duidelijk wat er precies mankeert aan de klokkenluider. Het is knap om te kunnen constateren dat mede door acteerprestaties en een voice over het plot uitstekend wordt uitgewerkt.

Regisseur Steven Soderbergh heeft goud in zijn handen gehad met het maken van de The Informant!. Matt Damon zet een uitmuntende rol als klokkenluider neer. Een klokkenluider met een bijzondere handleiding welteverstaan. De film herbergt een steengoede acteur en het plot wordt stap voor stap netjes uitgewerkt. Do I need to say more? Dacht het niet, dus verwen jezelf en ga deze film snel zien!

Label: Warner Bros Releasedatum: 29 oktober 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.