Boek: Arleston - De veroveraars van Troy (deel 1 en 2)

Het eerste deel, Verbannen naar Bloemhaven, vertelt over een bosrijke avontuurlijke planeet, vol met kolonisten. Deze planeet wordt bestuurd door het Bloemenconsortium. De meeste kolonisten zijn daar echter niet vrijwillig. Zo ook Witteblad en haar broer Zuynn. In een tijdperk waar ruimtevaart een algemeen begrip is heeft deze planeet echter een beperking. Er mag geen technologie worden geïmporteerd op de planeet, het is in verhouding dus erg primitief. Maar een groot deel van de mensen ontwikkelt speciale krachten op deze planeet. De Heer Van Laack houdt toezicht op de planeet. Alleen jammer voor hem dat Blad samen met Leander van Lyammon op zoek gaat naar haar broer Zuynn, hij werd ontvoerd door de mannen van Laack, vlak nadat Blad haar krachten ontdekte.

In het tweede boek, Eckmül de Hakker, wordt een deel van de kracht van de planeet geïntroduceerd, een wezen genaamd Magohamoth. Dit wezen voelt de aantrekkingskracht van nog een tweede kracht en gaat er naar op zoek. Verder op de planeet wordt aan Blad getoond waar ze haar ouders kan vinden, maar eerst moet ze gehoor geven aan de roep van de eerste boom, in het hart van het Labyrinth. Om het verhaal spannend te houden gaat ook de Heer Van Laack op zoek naar de mysterieuze kracht. Maar Van Laack heeft nog een probleem, de door hem ontvoerde Leander van Lyammon heeft machtige familie, die zijn hem nu aan het zoeken. Hij moet koste wat kost voorkomen dat ze Leander op de planeet Troy zullen vinden.

Het script is geschreven door Christophe Arleston. Hij is de bedenker en schrijver van intussen een flink aantal reeksen. Ythaq en Lanfeust zijn misschien hiervan de bekendste. Een andere serie is Troy, welke weer uit verschillende subreeksen bestaat. De boeken Verbannen naar Bloemhaven en Eckmül de Hakker komen uit de nieuwe reeks Veroveraars van Troy. Het artwork is gemaakt door Ciro Tota, een geboren Italiaan die als kind emigreerde naar Frankrijk. Naast zijn tekenwerk voor deze reeks werkt hij ook aan andere reeksen.

Ciro Tota en Christophe Arleston

De twee boeken zijn de eerste uit de nieuwe reeks Veroveraars van Troy, de tekeningen zijn zoals gezegd door Ciro Tota gemaakt, andere tekenaars verzorgden de andere reeksen. Het resultaat is een rondborstige heldin welke stoer met haar boog om kan gaan. Als sidekick is er een klein draakje dat in de serie uiteraard ook groeit. De tekeningen zijn mooi en constant, evenals de humor. Deze is ook in ruime mate aanwezig, geschikt voor bijna alle leeftijden. Toch is de humor meer bedoeld voor de al wat oudere lezertjes. Als je de andere reeksen van Arleston niet kent, dan hoeft dat geen belemmering te zijn, deze serie lijkt zichzelf te dragen. Meer informatie is natuurlijk altijd welkom. Je kunt kiezen uit een hardcover (¤ 16,90) en een softcover (¤ 8,90). Het is een vermakelijke strip met goede tekeningen, wanneer de volgende nummers uitkomen is echter nog niet bekend.

De veroveraars van Troy: Verbannen naar Bloemhaven
Uitgever: Uitgeverij L ISBN: 978-90-245-2997-1 (sc) 978-90-245-2998-8 (hc)
Pagina's: 52 Waardering: