DVD: Father Ted

Als er één land is waaraan je het vak van komedie maken toe kunt vertrouwen, dan is het Groot-Britannie wel. De Britse humor staat niet voor niets hoog aangeschreven en kwaliteitsomroep BBC heeft altijd ruimte geboden voor komisch talent om zich te ontwikkelen. Denk daarbij aan series als Monty Python, Blackadder en Fawlty Towers. Ook recentere series zijn erg populair bij de liefhebbers, zoals Little Britain. Een wat minder bekende komedie, overigens niet eens afkomstig van de BBC, is Father Ted. De serie liep van 1995 en 1998 bij Channel4 en het eerste seizoen is nu op dvd verschenen.

Father Ted draait om drie Rooms-Katholieke priesters die samenwonen op een vrij afgelegen eiland voor de Ierse kust: Father Ted Crilly, Father Dougal McGuire en de gepensioneerde (en tamelijk alcoholistische) Father Jack Hackett. De drie zijn door de bisschop 'uitgezonden' naar het saaie eiland, omdat ze allen de regels van de kerk hebben overtreden. Ted wordt verdacht van fraude, Dougal is betrokken geweest in het verder onuitgelegde 'Blackrock Incident' en Jack omdat hij een rokkenjager en alcoholist is. De drie houden zich eigenlijk maar weinig bezig met hun taken als priester, maar zijn vooral bezig hun onenigheden op te lossen met de kerk en de eilandbewoners. Ondertussen leggen ze nog eens een wedje, nemen ze een neut en gedragen ze zich allesbehalve heilig.

Father Ted werd geschreven door de twee Ierse komieken Arthur Mathews and Graham Linehan, die het typetje 'Father Ted' voor het eerst gebruikten in een stand-up act, waarmee ze door Ierland toerden. Van het stand-up karakter is echter weinig meer overgebleven, omdat de serie duidelijk geregisseerd is en er weinig ruimte voor improvisatie is. Ondanks dat is het genieten geblazen, want de drie priesters maken er een heerlijk rotzooitje van. Heilige huisjes worden bijna letterlijk omver geschopt, er wordt gelogen en bedrogen en hun goede intenties (want die hebben ze ook nog) lopen vaker verkeerd dan goed. Qua humor is Father Ted niet heel erg geraffineerd, maar de dialogen en chaotische taferelen maken veel goed.

De release op dvd is merkwaardig genoeg net zo kaal en karig als dat hij uitgebreid is. Het eerste seizoen telt namelijk maar zes afleveringen, waardoor je maar weinig Father Ted in huis haalt voor je euro's. Wellicht is het daarom dat de uitgave voorzien is van bijzonder veel extra's. Zo is er een uitgebreide en zeer informatieve commentaartrack van de bedenkers van de serie, met interview, en is er een verslag van de Tedfest 2007. De Tedfest? Jazeker! Fans van de serie houden jaarlijks een bijeenkomst op een afgelegen eiland voor de Ierse kust, waarin ze -al dan niet verkleed als priester- samenkomen om hun liefde voor de serie met elkaar te delen. Kaarten voor het Tedfest 2010 zijn al te koop, dus mocht je je geroepen voelen, leef je uit!

Label: B-Motion Releasedatum: september 2009 Kijkwijzer:
Waardering serie: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.