Boek: Jim Butcher - Wolvenjacht

Auteur Jim Butcher nam jaren geleden de online nickname 'Longshot' aan. Omdat je nu eenmaal niet kunt leven van schrijven; duizenden mensen proberen het en slechts een handvol slaagt erin. Nu hij meerdere succesvolle series heeft lopen en zijn boeken worden omgezet in graphic novels en tv-series (met Paul Blackthorne in de hoofdrol), kun je toch wel stellen dat hij het gemaakt heeft als schrijver. Hij blijft wel trouw aan zijn nickname en je kunt hem dan ook hier op Twitter volgen. Butcher is fervent vechtsportbeoefenaar, paardrijder en schermer. Daarnaast schijnt hij van slechte sciencefiction films te houden en LARP-en (Live Action Role Playing).

Harry Dresden
De serie waar hij bekend mee is geworden is De Dresden Files. In 2000 kwam hij met het eerste deel Storm Front, in het Nederlands uitgebracht onder de naam Stormnacht. In 2010 zal het inmiddels twaalfde deel verschijnen tot grote vreugde van de enorme groep fans die de serie heeft. De boekenreeks heeft een armoedige magiër als hoofdpersoon. Deze Harry Dresden leeft in een mottige kelder met een reusachtige huiskat en een pratende schedel, die de naam Bob draagt. Hij probeert volgens zijn principes te leven, maar komt mede daardoor in lastige situaties terecht. Heel vaak eindigt hij als verdachte en moet hij zowel de bad guys grijpen als uit handen blijven van politie en de Witte Raad (de magische politie). Dresden neemt de vreemdste klussen aan om maar in zijn onderhoud te kunnen voorzien. Zijn grootste klus als adviseur van de politie, afdeling Speciale Onderzoeken, kan hij vergeten sinds bepaalde gebeurtenissen uit Stormnacht. Als zijn favoriete inspecteur Karrin Murphy hem ineens toch betrekt bij een moordzaak is hij blij verrast. Die blijdschap is echter kort van duur als hij de moordscène ziet. Zoals gebruikelijk in Dresdens leven gaat ook dit zaakje van kwaad tot erger. Waarom kan er in zijn wereld niet simpel één weerwolfsoort bestaan, zoals het hoort?

Zoete koek
Butcher heeft met Harry Dresden een fantastisch personage te pakken. Dresden is menselijk neergezet, heeft een moeizaam liefdesleven waarin hij verkeerde keuzes maakt, een huis dat als een bouwval klinkt, maar zelfs voor de lezer als een thuis aanvoelt. Een pratende schedel die Bob heet gaat er als zoete koek in bij de lezer, omdat het simpelweg als zoete koek is geschreven. Je pikt het, omdat het klopt. Deze 'urban fantasy'-reeks bevat humor, emotie, intrige, maar vooral spanning, enorm veel sterke spanning. Deze reeks is zo sterk dat het lezers buiten het genre zal aanspreken. Nu hopen dat de uitgever trouw blijft aan de reeks, net als de fans. Dan zal Butchers andere reeks, Codex Alera vast ook in vertaling volgen.

Uitgever: De Vliegende Hollander ISBN: 978 90 495 0007 8 Pagina's: 316

Kijk voor meer leesplezier in FOK! boekenforum!.