CD: Lenny Kravitz - Let Love Rule, 20th anniversary deluxe

Twintig jaar geleden bracht zanger Lenny Kravitz bij Virgin Records zijn allereerste album uit, Let Love Rule. Dat wordt dit jaar gevierd met een 20th Anniversary Deluxe Edition. Een hele mondvol, maar de twee schijfjes van deze editie staan dan ook bomvol. Kravitz blijft trouw om de zoveel jaar met een nieuw album komen. Vorig jaar was dat It is Time for a Love Revolution. De arme man blijft maar steken in jaren zeventig terminologie. Hij schijnt alweer aan een volgend album te werken, maar voorlopig is hij nog even druk aan het toeren in de Verenigde Staten, alhoewel een 'vocal injury' (bron: zijn facebook) een paar data heeft doen sneuvelen.

Herhaling
Lenny's hits van vroeger zijn nu nog steeds zijn bekendste nummers. Die hits worden hier, gelukkig voor de fans, vaak herhaald. Op het eerste schijfje staat het originele album Let Love Rule, met een aanzienlijk aantal bonustracks. Dit zijn vooral bijzondere mixen en demo's van de hitzong 'Let Love Rule' en bijvoorbeeld 'Mr. Cab Driver'. De meeste bonustracks zijn niet eerder in deze vorm uitgebracht of alleen op B-kantjes.
De tweede schijf is de live-helft van dit jarige album. En ook daar hebben ze opnamen gebruikt van twintig jaar geleden, heel passend. Het zijn opnamen uit The Paradise in Boston, van begin 1990 en van Paradiso, Amsterdam, eind 1989. Ook hier zijn het natuurlijk vooral de nummers van Let Love Rule.

Op naar de veertig
Al die herhaling maakt van deze anniversary edition geen heel indrukwekkend album. Erg deluxe is het ook niet te noemen qua uitvoering. Een eenvoudig kartonnetje voor twee schijfjes en een boekje. In het cd-boekje staan wat biografische vertelsels over Kravitz en de lyrics. Boeiend is het alleen voor fans die graag de twintig jaar willen vieren met Kravitz en hem nog twintig jaar gunnen.
Wel heel leuk en verrassend zijn de twee livenummers die uit Paradiso, Amsterdam komen: 'My Flash on You' en Jimi Hendrix-cover 'If 6 were 9'. Is het flauw als ik dat laatste nummer het beste van dit hele album vind?

Proud Lenny

Label: Virgin Records Releasedatum: april 2009

Kijk voor meer muziek in het FOK! muziekforum.