CD: C-Mon en Kypski - We Are Square

C-mon & Kypski is zeer actief. Er hoeft maar een blik op hun website geworpen te worden om dit te kunnen beamen. Het aantal recente nieuws- en twitterberichten is aanzienlijk, om nog maar te zwijgen van het behoorlijke aantal geplande shows voor de komende periode. Daar komt nog eens bij dat de Utrechtse groep om de haverklap met een nieuw album op de proppen komt. Gelukkig gaat dit alles nauwelijks ten koste van de kwaliteit van hun daadwerkelijke muziek. Zo steekt hun nieuwste album, We Are Square, namelijk uitstekend in elkaar.

Eclectische band
Het is altijd lastig om aan te duiden waar de daadwerkelijke kracht ligt van een eclectische band. Hoe je het ook went of keert, het is veelal een gevoelskwestie of het gebruik van verschillende muziekstijlen al dan niet interessant is. De sfeer die het album in kwestie oproept is hierbij een belangrijk onderdeel. En wat betreft de sfeer is er met We Are Square in ieder geval geen enkele reden tot klagen.

Het nummer China is hier een uitstekend voorbeeld van. Er wordt gebruik gemaakt van enkele exotische tokkelinstrumenten, die het hiphop- en funkfundament voorzien van de nodige Oosterse muzikale elementen. Bovendien wordt naar het einde toe de schijn gewekt dat de band gedurende de opnames als het ware met een jamsessie bezig was. Dit alles zorgt voor vele unieke en losstaande segmenten binnen de nummers, terwijl ze aan de andere kant wel degelijk één geheel vormen. En dit is ontzettend knap, gezien de enorme variatie in zowel de gebruikte instrumenten als de algehele ritmestructuur.

De experimentele en excentrieke aard van het album is sowieso tekenend voor de werkwijze van de vierkoppige groep. Net als de vorige albums staat ook We Are Square weer bol van de creativiteit. De motiefjes steken stuk voor stuk ontzettend ingenieus in elkaar. Ook is er, naast de typische scratchgedeeltes, plaats ingeruimd voor de nodige blaasinstrumenten, die op een unieke wijze hun bijdrage leveren aan de nummers. En of dat nog niet genoeg is, wordt er ook geregeld gebruik gemaakt van geluiden die je in eerste instantie niet op een hedendaagse muziekplaat zou verwachten, zoals dierengebrul en gesproken tekst. Toch komt het op geen enkel moment echt onwennig over, wat opnieuw een knap staaltje werk is.

Uiterst vakkundig
Ondanks het gebrek aan een vast genre is We Are Square een van de betere albums in haar soort. Welk nummer je ook de revue laat passeren, de vakkundigheid van de band wordt keer op keer duidelijk. Of het nu gaat om de gekozen instrumenten, de steeds terugkerende beats of de afwisselende zangpartijen, op nagenoeg elk vlak weet de plaat te overtuigen. Het is dan eigenlijk ook totaal niet vreemd dat C-Mon & Kypski het nogal druk heeft met het plaatsen van nieuwsberichten, het uitbrengen van platen en het uitvoeren van shows. Ze zijn namelijk ontzettend goed in hetgeen ze doen.

Label: Jammm Publishing Releasedatum: oktober 2009

Kijk voor meer muziek in MUZ.