CD: The xx - xx

"We worden wel eens vergeleken met de goths in South Park. Daar kan ik wel mee leven. Ik heb altijd zwarte kleren gedragen. Maar we zien het zeker niet als een uniform. Ik voel me er gewoon gemakkelijk bij." Aldus Oliver Sims en Romy Madley Croft in een interview met 3voor12. Als prettig contrast met het stemmige zwart heeft Madley Croft een button met een schildpad op haar jasje. "Van mijn driejarige nichtje", lacht ze. "We zijn vorige week naar het London Aquarium geweest."

De goths uit South Park zijn een stel shoegazende kids die op de klanken van onder meer The Cure hun hoofden op de muziek laten bewegen en zich afzetten tegen conformiteit. Het gaat een beetje ver om The xx buiten hun uiterlijke verschijning hiermee te vergelijken. Al te meer omdat het debuutalbum xx tracks bevat die de liefde in een goed daglicht zetten en met een titel als 'Heart Skipped A Beat' kun je als rechtgeaarde goth uit South Park natuurlijk niet aan komen zetten.

Muzikaal gezien zet dit overrompelende debuut wel een setting neer waarin de neerslachtige duisternis en aanzwellende melancholiek de kop op steken. Een setting van een verlaten industrieterrein, omgeven door een hekwerk. Een verlaten gebouw met kapotte ramen waardoor een schemerig licht valt. In de loods speelt een viertal vrienden, waarvan twee elkaar al vanaf de peuterschool kennen en de andere twee op hun elfde deel uit maakten van de vriendengroep. Op hun zestiende startten ze de band The xx en nu is er dit gelauwerde debuut.

Je hebt van die platen die meteen hun weerhaken in je slaan, je meesleuren in hun eigen sfeer en je niet meer loslaten. Dit is er zo ééntje. Minimale dub-step, new wave, alternatieve triphop en shoegaze met lichte gothische invloeden vullen je kamer met een sfeer waar je U tegen zegt. Op 'Infinity' weerklinkt de rondzwervende geest van Chris Isaaks 'Blue Hotel'. Naast de kale verlaten loods kan deze plaat ook intimiteit oproepen. De trage, filmische muziek is ideaal voor afterparties, slaapkamers en eenzame auto's op de verlaten snelweg. Xx is als een roes: troostend en rustgevend. Xx is de 20 jaar oude single malt whisky van de debutanten dit jaar. Pittig, rokerig en met een zware afdronk.

Zet 'Intro' of 'Crystalysed' maar eens op en je begrijpt het gevoel. De eenvoud maakt deze plaat tot één van de beste platen van het jaar. Less is more is de wet die hiervoor voorgeschreven wordt. De mysterieuze diepe baslijnen, die kreunende of begripvolle vocalen! Nog zo'n whisky graag...op naar de roes.

Label: Young Turks/V2 Releasedatum: September 2009

Kijk voor meer muziek in FOK! muziekforum.