TV: VERS UIT DE VS - Bored to Death

HBO komt dit najaar weer met de nodige nieuwe series, waarvan Bored to death er één is. Wederom zien we een bekende naam uit het verleden langskomen, in dit geval Ted Danson, mister Cheers himself. Niet in een hoofdrol dit keer, maar netjes in een bijrol. Zou de titel een voorbode zijn voor de beleving van deze serie, of zit er verborgen humor in?

Overpeins je leven
Jonathan Ames (Jason Schwartzman) staat op de stoeprand van zijn appartement en moet afscheid nemen van zijn vriendin, zij heeft het helemaal gehad met hem. Zijn drank- en drugsprobleem is haar te veel geworden en ze heeft besloten om er een punt achter te zetten. Tijd voor Jonathan om zijn leven eens onder de loep te nemen. Hij worstelt als schrijver, komt niet echt aan de bak, hij kan geen relatie in stand houden en vindt zijn drank- en drugsprobleem niet echt een probleem. Wat hij vooral als doel heeft, is het terugwinnen van zijn vriendin. Naast deze overdenking van zijn leven besluit hij zich voor te doen als privé-detective door een advertentie op internet te plaatsen. Wonder boven wonder wordt hij gebeld door potentiële klanten die van zijn diensten gebruik willen maken, ondanks dat hij niet bevoegd is.

Bovenop zijn zogenaamde werk als detective, dat hij naast zijn oorspronkelijke werk -schrijver- doet, heeft Jonathan ook nog een officiële baan en zijn baas, een rol van Ted Danson, eist veel van hem... maar niet op schrijfgebied. Hij gebruikt Jonathan vooral als zijn persoonlijke drugsdealer. Het maakt het leven van de jonge schrijver er niet duidelijker op.

Voorspelling van de titel
Zelden bleek een titel achteraf zó waar te zijn als bij deze serie, want dat ik 'bored to death' was, mag ik wel stellen. De serie mist echte humor -wanneer je in 25 minuten niet één keer nog maar een glimlach op je gezicht krijgt, kun je daar toch wel van spreken-, de verhaallijn is vlak en ook weinig duidelijk en de acteerprestaties zijn ook niet van een bijster hoog niveau. Ondanks een 'grote' naam als Ted Danson kan de serie niet overtuigen. De droogheid die de hoofdrolspeler -Jason Schwartzman- uitstraalt, lijkt een basis voor goede, droge humor, maar deze komt totaal niet uit de verf... of zou de humor zó subtiel zijn dat hij gewoonweg niet wordt opgemerkt?

Na de eerste aflevering is het zelfs zo dat ik niet zo ver wil gaan om aan te geven dat de serie nog moet ontwikkelen en dat ze een kans verdienen. Nee, dat oordeel zou nog te veel eer zijn. Nu besef ik dat humor heel persoonlijk is en dat er dus mensen zullen zijn die het niet met me eens zijn, maar so be it. Persoonlijk krijgt Bored to death het oordeel 'links laten liggen', er zijn zeker in dit nieuwe najaarsseizoen veel betere series op de Amerikaanse televisie die het kijken meer dan waard zijn.

Advies: Links laten liggen! Tenzij je je eens een klein half uurtje wilt dood vervelen natuurlijk...

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.