Boek: Qiu Xiaolong - Het karakter van de draak

Inspecteur Chen Cao heeft het maar niet makkelijk. Als er een politie-inspecteur dood wordt aangetroffen in een karaokeclub, wordt hij namelijk ingeschakeld. Niet om de moord te onderzoeken, maar om het onderzoek naar de corruptie voort te zetten. Hij krijgt zelfs het huidige equivalent van het Keizerlijke zwaard, een volmacht voor arrestaties zonder uitleg, in het verleden was dat een executie. Hij doet uiteraard zijn best en start zijn onderzoek, zijn doelwit is Xing, een man die naar Amerika is gevlucht en daar asiel wil aanvragen. Naast kaderlid en inspecteur is Chen ook lid van de schrijversbond, gaande het onderzoek wordt hij dan ook ineens verzocht om een schrijversdelegatie naar Amerika te begeleiden, zijn onderzoek kan wel even wachten vindt men. Toch besluit Chen om ook in Amerika zijn best te doen voor het onderzoek. Dan gaat de delegatie naar St. Louis, Missouri, geboorteplaats van T.S. Eliot en woonplaats van Catherine Rhon, haar ontmoette hij al eerder in Shanghai tijdens een eerder onderzoek.

Qiu Xialong is geboren in China. Toen hij in 1989 voor een studiereis in Amerika was, zag hij de bloederige acties tegen het studentenprotest, hij besloot niet meer terug te keren naar China. Tegenwoordig woont hij in St. Louis, Missouri en is leraar Chinese literatuur. Daarnaast heeft hij twee boeken over Chinese gedichten geschreven plus een eigen gedichtenbundel. Over inspecteur Chen Cao heeft Qiu Xialong intussen zes boeken geschreven, Het karakter van de Draak is het vierde boek uit de reeks, Dood van een rode heldin, Een delicate dans en Als rood zwart is gingen dit boek voor.

Qiu Xiaolong

Dat inspecteur Chen Cao ook lid is van de schrijversbond, merken we al gauw. Hij strooit met citaten en oude gedichten, inclusief de oorsprong en de bedoeling ervan. Het oude en nieuwe China vloeien samen tot een complexe wereld, een gecontroleerde wereld welke langzaam loslaat van het communisme. Het kapitalisme rukt op, ambtenaren weten welke projecten geld gaan opleveren of laten zich gewoon omkopen. Het is duidelijk dat Qiu Xiaolong de held in het verhaal voor een deel aan zichzelf laat spiegelen. Beiden zijn liefhebbers en kenners van Chinese gedichten, ook het bezoek aan St. Louis, de huidige woonplaats van de schrijver spreekt in die richting. Ondanks de vele literaire verwijzingen is en blijft het boek een crimenovel. Niet dat iedere moord opgelost kan worden, de inspecteur doet in ieder geval ruim zijn best.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978022995020 Pagina's: 318

Kijk voor meer boeken in Boeken.