DVD: 17 Again

Sommige thema's blijven maar terug komen in de filmwereld, hoe vaak ze ook al op het witte doek te zien zijn geweest. Een van die thema's is het terugkeren in de tijd. We zagen het al eerder in films als Freaky Friday, Big of 13 going on 30 en nu is het de beurt aan 17 Again. Zelfs de titel is niet helemaal origineel, want in 1989 werd al eens een soortgelijke film uitgebracht onder de titel 18 Again!. Is de film de moeite waard om te bekijken of zou je graag de gespendeerde tijd terugkrijgen? De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

The American Dream, zo kun je het tienerleven van de 17-jarige student Mike (Zac Efron, bekend van High School Musical), wel noemen. Hij heeft de looks, lijkt ook de brains te hebben, heeft een mooi vriendinnetje en is de held van het basketbalteam. Maar ja, als Mike moet kiezen tussen een glansrijke sportcarrière of zijn vriendinnetje, dan maakt hij de verkeerde keuze. Althans, zo denkt Mike er ongeveer twintig jaar later over, als hij in scheiding ligt en voor de zoveelste keer geen promotie op het werk krijgt. Mike ziet het eigenlijk niet meer zo zitten en is weemoedig naar zijn tienerjaren. Als hij 's avonds een oude man probeert te redden van een verdrinkingsdood gebeurt er iets 'onverwachts'. De 37-jarige man keert als zijn jongere evenknie terug in het heden. De nieuwe oude Mike moet weer naar school en krijgt de kans zijn leven een nieuwe wending te geven. Maar is dat wel wat Mike wil?

Zoals gezegd, de verhaallijn van 17 Again loopt nou niet bepaald over van de originaliteit. Het is daarom de producent erg kwalijk te nemen dat de uitwerking behoorlijk te wensen overlaat. Meest opmerkelijk is nog wel dat het blijkbaar helemaal niemand echt opvalt dat de Mike uit 2008 wel erg veel lijkt op de Mike uit 1988. Daarnaast worden enkele praktische problemen (zoals de inschrijving op school van de nieuwe Mike en het wegblijven van de oude Mike) 'opgelost' met zeer onlogische excuusjes. Maar goed, 17 Again is natuurlijk een luchtige komedie en in dat genre is de film zeker de moeite waard. Daarbij hoef je overigens niet echt te rekenen op de fratsen van Matthey Perry, die hier maar een matige rol vertolkt, maar wordt het vermaak meer geboden door de totaal geschifte vriend van Mike, Ned (Thomas Lennon), die zich in zowel 1988 als 2008 als een positief geschifte tiener gedraagt.

Jammer genoeg is de release van 17 again op dvd helemaal verstoken van extra's, terwijl dat in andere landen wel anders is. Daar kennen ze echter geen RCV, de maatschappij die dvd's vaak alleen voorziet van trailers van andere producties. Toegegeven, hun titels zijn wel vaak goedkoop verkrijgbaar, maar voor de liefhebber is het toch vaak teleurstellend dat de release kaal is.

17 Again is verre van origineel, maar biedt zeker vermaak. Een aantal leuke rollen, een paar aardige grappen maken 17 Again tot een leuke film om eens te bekijken, maar dan moet je wel door de lading clichés heenbijten.

Label: RCV Entertainment Releasedatum: 23 april 2009 Kijkwijzer:
Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.