Film: Broken Flowers

De onpeilbare Bill Murray met zijn prachtige kreukelkop speelt in Broken Flowers van Jim Jarmusch een man die zijn oude vriendinnen (Sharon Stone, Frances Conroy, Tilda Swinton en Jessica Lange) langsgaat als blijkt dat één van hen een kind van hem heeft. Zo komt hij veel herinneringen, vergeten gezichten en vooral zichzelf tegen in deze melancholieke maar komische road movie.

Broken Flowers

Soms wordt een film zo verlaat uitgebracht door de distributeur dat er een parallel ontstaat met een andere film die rond dezelfde tijd gaat draaien. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij Lord of War en A History of Violence, die een week na elkaar uitkwamen. De heel verschillende films bevatten beide een aanklacht tegen geweld en vuurwapens, en beide zijn op hun manier effectief.
Dit had bij Broken Flowers ook kunnen gebeuren. De plot is bijna identiek aan die van Don't Come Knocking - die echter twee maanden geleden al uitkwam. De gelijkenis wordt nog eens versterkt doordat Jessica Lange in beide films een van de exen speelt.
Maar dat zijn oppervlakkige overeenkomsten. Inhoudelijk is Broken Flowers de betere film, dankzij de stijl van schrijver/regisseur Jim Jarmusch en de hoofdrol van Bill Murray.

Broken Flowers

Deze speelt een wat oudere, maar niet minder actieve Don Juan genaamd Don Johnston (met een t!). Als Don een anonieme roze brief krijgt waarin staat dat hij een volwassen zoon heeft die naar hem op zoek is, wordt hij gedwongen na te denken over zijn verleden. In plaats van weg te zakken in een depressie laat hij zich overhalen door zijn buurman (de altijd voortreffelijke Jeffrey Wright) om half Amerika af te reizen op zoek naar de anonieme brievenschrijfster en hun kind.
Op deze reis maakt Don de balans van zijn leven op. Zonder een duidelijk doel voor ogen klopt hij bij de ene na de andere oude vlam aan met een aandoenlijk bosje bloemen in de hand. Eenmaal binnen speurt hij naar roze dingen, hopend op een aanwijzing wie de brief geschreven heeft. Maar hij vindt alleen foto's, van hun nieuwe mannen, hun kinderen, en herinneringen aan lang vervlogen tijden.

Broken Flowers

Met elk bezoek groeit Dons besef hoe anders zijn leven zou zijn gelopen als hij bij één van hen was gebleven. De vrouwen lijken in niets op elkaar en reageren allemaal anders op Dons verschijning, maar gelukkig in hun huidige leven zijn ze geen van allen.
Jarmusch laat zien dat nostalgie herinneringen vertekent en alleen maar voor onvrede zorgt. Een mens kan zich ermee verzoenen dat hij zijn geluk heeft laten schieten of er de rest van zijn leven om treuren. Dons oplossing was alles gelaten te ondergaan, maar uiteindelijk ziet hij de leegte van zijn bestaan onder ogen. Wat eraan te doen is, wordt aan de kijker overgelaten; Jarmuch zorgt ervoor dat Don ook na de aftiteling nog wel even in je hoofd en in je leven te vinden is.

Distributeur: A-Film  Première: 24 november 2005    Kijkwijzer:
Waardering:            Forum-topic: Broken Flowers

Must See