DVD: Casshern

Eén van de eerste dingen die opvallen aan Casshern is de vormgeving. De film is geheel digitaal en met gebruik van greenscreen opgenomen, waarbij de groene achtergrond later is ingevuld met een digitaal geanimeerde omgeving. Er zijn ook enkele decors gebruikt, maar in sommige shots zijn dus alleen de mensen die je ziet 'echt'. De techniek werd op dezelfde manier gebruikt bij Sky Captain and the World of Tomorrow en Immortel, die tegelijkertijd in productie waren. En wat voor die films gold, geldt ook hier: de gecreëerde omgevingen zijn futuristisch, uitgebreid en kleurrijk.
De beelden verraden dat debuterend regisseur Kiriya hiervoor fotograaf en videoclipmaker was. Ze herinneren onmiddellijk aan andere debuutfilms van clipregisseurs zoals The Cell. Maar mooie vormgeving zonder een noemenswaardige plot is niet interessant.

Casshern

De film is gebaseerd op een Japanse tekenfilm uit 1973. Ergens in de toekomst is de wereld verscheurd door oorlog. Heel Europa en Azië vormen één rijk, onder heerschappij van een tirannieke overheid. In Zone 7 van dit Eurazië bestaat er weerstand en er worden soldaten heengestuurd om dit de kop in te drukken. Eén van die soldaten is Tetsuya, die hiertoe zijn ouders en zijn verloofde, Luna, achterlaat. Zijn vader is een professor die met een geheim militair project bezig is waarmee dode soldaten terug tot leven moeten kunnen worden gewekt. Als Tetsuya omkomt is dit precies wat zijn vader met hem doet, maar als onverwachts neveneffect staat er een heel kloonvolk op uit zijn enorme petrischaal. Tetsuya herrijst sterker dan ooit en lijkt de enige die is opgewassen tegen deze Neo-sapiens, die zich voornemen de hele mensheid uit te roeien om zo een vredelievende wereld te kunnen stichten. De titanenstrijd die volgt wordt afgewisseld met dialogen over vredelievendheid, egoïsme, liefde en de menselijke natuur.
Geen simpel verhaaltje dus, en de film neemt er met 2 uur en 18 minuten de tijd voor dit alles uiteen te zetten. Jammer genoeg resulteert dit niet in een intelligente en gevoelige actiefilm maar in een ambitieuze, te lange en maar deels geslaagde poging daartoe.

Casshern

Af en toe is er een moment, een gebeurtenis of zelfs een hele scène die onlogisch of niet te volgen is. Sommige worden later in de film duidelijk, andere niet. De uiteindelijke boodschap is niet subtiel te noemen, maar wordt met genoeg emotie en verbeelding gebracht waardoor dat wel overkomelijk is.
De extra's zijn niet zo interessant als ze ongetwijfeld hadden kunnen zijn. Op de technische kant van de film wordt helemaal niet ingegaan. Als eerste is er een montage waarin de acteurs steeds vertellen wat ze van hun rol vinden en hoe goed de film gaat worden. Dan is er een aantal verwijderde scènes waarvan de regisseur vertelt waarom ze moesten sneuvelen. Tot slot is er de "extra" van drie trailers van andere films die onder de noemer Asiamania zijn uitgebracht: twee van Takashi Miike, Zebraman en One Missed Call, en Memories of Murder.

Casshern

De indruk wordt gewekt dat Kiriya zich meer heeft geconcentreerd op individuele scènes dan op de film als geheel. De maatschappijkritiek is niet van de lucht en door die link met onze werkelijkheid dreigt soms de kant van de emoties van de personages ondergesneeuwd te raken. Daardoor misschien drong één bepaalde plotwending niet in de slotscène, niet tijdens de aftiteling maar pas tijdens de toelichting bij de verwijderde scènes door. Casshern is visueel overdonderend maar wil op inhoudelijk vlak te veel tegelijk.

Label: Total Film HE Releasedatum: 30 augustus 2005 Kijkwijzer:

Must Buy
Stay away!