Film: Guernsey

De Nederlandse film heeft een slechte reputatie - slechter dan verdiend. Natuurlijk, er is veel inhoudsloze prut gemaakt. Wie naar de afgelopen vijf jaar kijkt zou dit soort kunnen samenvatten onder de noemer 'Johan Nijenhuis'. Een recente trend is dit niet, een oudere generatie noemt deze films 'Dick Maas', weer een andere groep typeert ze misschien als 'Paul Verhoeven'. Ze bestaan al een hele tijd en omdat ze goed bezocht worden, zullen ze waarschijnlijk nog een hele tijd blijven bestaan.

Guernsey

Sommige mensen geloven simpelweg niet dat er in Nederland goede films gemaakt kunnen worden. Dit is van een denkniveau dat precies de doelgroep is van een Nijenhuis-film, dus dat houdt zichzelf mooi in stand.
Er zijn ook mensen voor wie de vaderlandse cinema heeft afgedaan, zij kijken geen Nederlandse films meer omdat ze te vaak teleurgesteld zijn geweest. Die mensen zouden zich iets meer moeten verdiepen in wat er gemaakt is de afgelopen jaren en de juweeltjes er tussenuit pikken. Want ja, ze zijn er echt.
En er zijn ook nog mensen die wel zo nu en dan een Nederlands product kijken, maar als ze aangenaam verrast zijn de film "goed - voor een Nederlandse film" noemen. Deze mensen zou een geldboete moeten worden opgelegd.
Voor de mensen uit de tweede groep is Guernsey wellicht interessant. Dit is de tweede lange film van Nanouk Leopold, na Îles Flottantes.

Guernsey

Anna (Maria Kraakman) heeft een schijnbaar perfect leventje. Ze is getrouwd, heeft een zoontje, woont in een mooi huis en doet ontwikkelingswerk. Toch gaat ze door 't leven op de automatische piloot. Ze is gesloten en teruggetrokken. Als een collega heel onverwachts zelfmoord pleegt wordt Anna wakker geschud en geconfronteerd met haar leven. Uit angst net zo vervangbaar te zijn als haar collega begint ze, in plaats van haar leven te veranderen, het te analyseren: ze volgt haar man naar zijn werk en observeert haar zoontje. De afstand wordt hierdoor alleen maar groter en Anna nog killer.
Een van de veelgehoorde klachten over Nederlandse films is dat er te veel en overbodige seksscènes in zitten. In Guernsey zitten er twee, en niet alleen zijn ze nodig, dit zijn misschien wel de mooiste scènes uit de film. Voor de zelfmoord zien we Anna en haar man Sebastiaan (Fedja van Huêt) vrijen, zwijgzaam, niet zachtzinnig maar toch liefdevol. Later krijgen we opnieuw een kijkje in de slaapkamer, en hoewel ze alles precies hetzelfde doen als de vorige keer, is de scène toch totaal anders. Wij kijken ook met een andere blik.

Guernsey

Anna's leven wordt er niet gemakkelijker op als haar vader naar Guernsey wil verhuizen en zijn twee dochters vraagt om hun erfenis alvast op te halen. Een confrontatie met haar zus (Johanna ter Steege) blijft niet lang uit.
Guernsey is vaak net zo kil als Anna, zonder veel humor of zelfs afwisseling, maar daarom niet minder goed. Leopold slaagt erin om een leven op geheel geloofwaardige wijze bloot te leggen. Soms zou je alleen even willen wegkijken.

Kijkwijzer: Première: 25 augustus 2005Waardering:
Topic   Guernsey

Must See